Suomalaisyritys rohkeana: "Miksei tätä ole tuotteistettu aiemmin?"

Kansainvälisesti tunnettua Tom of Finland -kuvataidetta ei ole  käytetty Suomessa teollisuudessa aikaisemmin.

Touko Laaksosen taide löi läpi 1970-luvulla Yhdysvalloissa. Siitä alkaen hänen taidettaan on ollut esillä ympäri maailmaa.

– Miten on mahdollista, että yksi kaikkien aikojen tunnetuimmista taiteilijoista ei ole saanut suomalaisesta teollisuudesta vastakaikua, kysyy Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila. Hän lisää, ettei Suomessa yleensä tarvitse olla kovinkaan hyvä taiteilija, että teollisuus nappaa käyttöönsä.

Kurttila toteaa, että Ruotsissa "Tom of Sweden" olisi todennäköisesti jo hyödynnetty ja tuotteistettu.

Laaksonen tunnetaan homoeroottisista piirroksistaan, jotka loivat uuden kuvan maskuliinisista homoseksuaaleista. Kurttila sanoo, että Tom of Finland by Finlayson -mallistolle on olemassa ostajakunta, ja olisi typerää olla menemättä niille markkinoille.

Rohkea strategia vie Finlaysonin maailmalle

Tom of Finland by Finlayson -malliston myötä yhtiö haluaa osallistua suvaitsevaisuuden rakentamiseen Suomessa. Samalla yhtiö pyrkii kansainvälistymään.

− Tavoitteena on laajentaa toimintaa vahvasti myös ulkomaille. Uusissa mallistoissamme nojaamme rohkeasti omaperäiseen ja ennakkoluulottomaan suomalaiseen design- ja taideosaamiseen, ja haluamme kertoa siitä myös kansainvälisille markkinoille mallistojemme kautta. Tom of Finland by Finlayson -mallisto on hyvä esimerkki ja ensimmäinen askel uudella tiellä, Kurttila sanoo.

Mallisto lanseerataan Euroopassa, USA:ssa ja Australiassa. Finlaysonin ulkomaan liiketoimintojen operatiivisen johtajan Risto Voutilaisen mukaan tavoitteena on kasvattaa ulkomaan toimintoja vaiheittain seuraavien vuosien aikana. Kansainväliset verkkokaupat aukeavat 20.11.2014 ja Finlaysonin tuotteita toimitetaan alkuvaiheessa 31 maahan.

Toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo miksi Tom of Finland sopii Finlaysonin uuteen strategiaan. 


Lue myös:

    Uusimmat