Luokkansa suosikkiautosta jäi jäljelle lähinnä vain nimi: "Alle neljän litran kulutus ei mahdotonta"

Yaris on pitänyt Suomessa pikkuautoluokan ykköspaikkaa jo vuodesta 2006 lähtien – monesti myös aivan ylivomaisesti.

Suomessa helposti unohtuu, että Yaris on Toyotalle ylivoimaisesti tärkein malli Euroopassa. Viime vuonna se oli 212 526 auton myynnillään sijalla 15, kun hurjan kirin kohti kärkeä tehnyt Corolla löytyi vasta sijalta 29.

Suomessa pikkuautot eivät ole olleet niin tärkeitä, joten Yaris on jäänyt Auriksen, Avensiksen ja viime vuodesta alkaen jälleen Corollan varjoon.

Toki meilläkin Yaris on todella merkittävä malli, sillä kahdenkymmenen vuoden aikana niitä on myyty vähän yli 60 000 kappaletta. Heti esittelyn jälkeen vuonna 1999 Yaris kiipesi kahdenkymmenen suosituimman automallin joukkoon. Nyt myynnistä poistuvan vuonna 2012 esitellyn kolmannen sukupolven myötä Yaris naulitsi paikkansa Suomen top ten -listalla.

Edellä kuvaillussa tilanteessa moni autonvalmistaja pelaisi varman päälle ettei menettäisi asemiaan, eikä etenkään japanilaismerkiltä odoteta kovin hurjaa rohkeutta. Toyota on kuitenkin toiminut toisin, sillä vanhasta Yariksesta ei ole oikeastaan jäljellä muuta kuin nimi.

Lujempi ja kevyempi

Perusrakenteena Yariksessa on nyt kaikissa muissakin uusissa Toyota-malleissa käytettävästä TNGA:sta pikkuautoihin kehitetty GA-B. Sen myötä auto on aiempaa lujempi ja kevyempi, minkä lisäksi mittasuhteet ovat muuttuneet. Akseliväliä on tullut viisi senttiä lisää, mikä on kasvattanut keulan törmäysvaraa ja pitkä akseliväli yhdessä leveämmän raidevälin kanssa parantaa samalla suuntavakavuutta.

Turvallisuus on ollut kaiken kaikkiaan suunnittelun keskipisteessä, sillä Yariksesta päätettiin tehdä maailman turvallisin pikkuauto. Euro NCAP -testiä ei ole vielä tehty, mutta ainakin turvavarustelu on huippuluokkaa. Kaikissa varustetasoissa on muun muassa keskiturvatyyny edessä istuvien välissä suojaamassa sivuttaisessa törmäyksessä, mukautuva vakionopeudensäädin sekä niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin tunnistava etutörmäysvaroitin.

Hybridistä suosituin

Voimalinjoja on kolme, joista pienin 1,0-litrainen on ennallaan. Sen osuudeksi arvioidaan jäävän vain viitisen prosenttia kokonaismyynnistä, sillä 800 euron lisäpanostuksella saa huomattavasti tehokkaamman 1,5-litraisen moottorin ja paremman varustelun. Toyota kuitenkin uskoo ja toivoo, että neljä viidestä ostajasta niin Suomessa kuin Euroopassa päätyisi hybridiin.

Meillä suunnilleen puolet Yariksen ostajista on viime vuosina valinnut omansa hybridinä. Uuden neljännen sukupolven tekniikan myötä hybridi on entistä järkevämpi valinta. Siinä on uusi 1,5-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori, joka on kuin Corollan ja kumppanien kaksilitrainen, josta on leikattu yksi sylinteri pois.

Myös sähkömoottori ja kaikki muu tekniikka on uutta. Niinpä tehoa on 16 prosenttia aiempaa enemmän ja kulutuksesta on saatu pudotettua viidennes pois.

Käytännössä parannukset tarkoittavat erittäin vaivatonta menoa, eikä alle neljän litran kulutusta ole mitenkään mahdoton saavuttaa. Kiihtyvyys ei tunnu äänimaailman osalta kovin villiltä, mutta nopeusmittarissa numerot vaihtuvat kiitettävän nopeasti suuremmiksi. Kaupungissa on vaikuttavaa, miten suuri osa ajasta edetään pelkästään sähköllä.

Ajon helppoudessa melkeinpä lyömätön

Uuden Yariksen olemuksen voi kiteyttää niin, että tekniikaltaan ja varustelultaan se on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Ajettavuudessa tai mukavuudessa se ei ehkä ole luokan ykkönen, mutta ajon helppoudessa Yarista on vaikea lyödä.

Kooltaan auto on edelleen luokan kompakteimpia, mikä tuntuu vähän tiloissa. Hinnat ovat nousseet noin tuhat euroa ylöspäin, mille saa kuitenkin runsaasti vastinetta.

Vaikka Yariksen sukupolvenvaihdos on ollut tiedossa viime syksystä lähtien, on vanha malli ollut hyvin suosittu. Tänä vuonna se on Suomessa kumulatiivisissa rekisteröinneissä kolmannella sijalla ja heinäkuussa Yaris nappasi peräti hopeasijan kirien Corollan edelle.

Yritysmyynnissä Yaris on luokassaan vielä ylivoimaisempi kuin yksityispuolella. Rekisteröintejä yrityksille oli yli puolet enemmän kuin kakkosella ja pelkästään niillä Yaris olisi napannut pikkuautoissa viidennen sijan.

Tuosta on hyvä jatkaa, sillä uusi neljännen sukupolven Yaris on tasapainoinen kokonaisuus. Maahantuojan tavoitteena on löytää vuonna 2021 – mikäli autokauppa palaa normaalille tasolle – ostaja yli 4 000 Yarikselle.

Toyota Yaris Hybrid Active

  • Moottori: bensiini + sähkömoottori
  • Yhteisteho: 85 kW (116 hv)
  • Vääntö: 120 + 141 Nm
  • Huippunopeus: 175 km/h
  • Kiihtyvyys: 9,7 s (0–100 km/h)
  • Yhdistetty kulutus: 3,8 l/100 km
  • CO2-päästö: 87 g/km
  • Hinta: alkaen 20 990 euroa

Lue myös:

    Uusimmat