Suomalaismiehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin – kansainvälinen tutkimus paljastaa pandemian tyylivaikutukset

1:58
Muotisuunnittelija Teemu Muurimäki ja Klarnan markkinointijohtajan Jannica Nyman antavat tyylivinkkejä suomalaisille

Suomalaiset miehet ovat ruotsalaisia kiinnostuneempia muodista.

Shoppailu- ja maksupalveluyhtiö Klarna julkisti juuri suuren kansainvälisen tutkimuksen, jossa selvitettiin, millä tavoin pandemia on vaikuttanut pukeutumistrendeihin sekä ostokäyttäytymiseen. Kyselyyn osallistui 15 000 kuluttajaa maailmanlaajuisesti. Heistä 1090 oli suomalaisia.

Tutkimuksesta ja suomalaisten muotitottumuksista keskusteltiin Uutisaamussa muotisuunnittelija Teemu Muurimäen ja Klarnan markkinointijohtajan Jannica Nymanin seurassa.

Suomen tuloksissa nousi erityisesti esille mukava juhla- ja toimistopukeutuminen, sekä suomalaisten miesten kiinnostus muotia ja tyylillä leikittelyä kohtaan. Suomalaisista 58 prosenttia uskoo pukeutuvansa jatkossa juhlavammin kuin ennen pandemiaa, ja 20 prosenttia haluaa testata uusia tyylejä pandemian jälkeen. Suomalaiset ovat kesälle valinneet ostoskoreihinsa bleisereitä, aurinkolaseja, pellavavaatteita ja kenkiä.  

– Pandemiaa ennen on pukeuduttu vähän vähemmän juhlavasti kuin suunnitellaan pukeuduttavan pandemian jälkeen, Nyman toteaa.

Jos muodikkuus ei tule sinulta luonnostaan, voit katsoa yllä olevalta videolta muotisuunnittelija Teemu Muurimäen ja Klarnan markkinointijohtajan Jannica Nymanin vinkit tyylikkäämpään pukeutumiseen.

Suomalaiset miehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin

Erityisen kiinnostuneita muodista ja pukeutumisesta pandemian jälkeen ovat suomalaiset miehet. Heistä 72 prosenttia oli jokseenkin tai hyvin kiinnostuneita muodissa, kun naapurimaassa vastaava luku oli 67 prosenttia.

– Suomalaiset miehet ovat nyt selkeästi ohittaneet ruotsalaismiehet muotitietoisuudessa, Nyman sanoo.

Muurimäkeä on työssään viime vuosina jopa yllättänyt se, kuinka kiinnostuneita suomalaismiehet ovat vaatteidensa laadusta ja vastuullisuudesta.

– Se kertoo ehkä jonkinlaisesta mieskuvasta täällä, että ei muka olla kiinnostuneita, vaikka oikeasti välitetään siitä, mitä laitetaan päälle, hän pohtii.

– Hassua, että vertaamme aina itseämme ruotsalaiseen, että he olisivat jotenkin parempia, Muurimäki pohtii.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset miehet olivat myös melkein kaksi kertaa kiinnostuneempia jatkossa leikittelemään värien ja kuvioiden kanssa, kuin suomalaiset naiset. Toisaalta tutkimukseen vastanneista suomalaisista neljäsosa on ennustanut kesän trendiväriksi klassista mustaa.

Suomalaiset usein ajattelevat, että muodin viimeisimmät tuulahdukset tulevat pohjolaan jälkijunassa verrattuna muuhun maailmaan. Muurimäki kuitenkin tyrmää ajatuksen aikansa eläneenä mielikuvana.

– Meillä on välineet, kuten internet, josta seurata maailman muotia ja tilata vaatteita, hän muistuttaa.

Kuinka pandemia muutti suomalaisten pukeutumista? Katso koko keskustelu alla olevalta videolta.

8:18

Osittainen lähde: Klarnan tiedote

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja