Pimeä yö, parimetriset aallot ja 10–20-asteinen vesi. Satoja merihädässä olevia ihmisiä, joista osa roikkuu haaksirikkoutuneessa veneessä, osa ui, osa on tarrannut laivan kylkeen. Miehiä, naisia, lapsia ja vanhuksia, jotka laivan miehistön pitää pelastaa vedestä. Joukossa on mahdollisesti salakuljettajia, joilla on ase.
Tällainen on yksi tilanteista, joihin vartiolaiva Merikarhu varautuu lähtiessään lauantaina Euroopan raja- ja merivartioviraston Frontexin operaatioon Välimerelle. Merikarhun tehtävänä on valvoa EU:n ulkorajaa Egeanmerellä. Laivan avulla muun muassa otetaan kiinni laittomia rajanylittäjiä ja laittoman maahantulon järjestäjiä sekä osallistutaan meripelastustoimintaan.
Matka on Merikarhulle jo toinen. Edellinen matka tehtiin viime vuoden alussa. Tuolloin laivan miehistö muun muassa pelasti satoja Eurooppaan pyrkiviä ihmisiä merestä.
Tällä kertaa on kehitetty edelleen valmistautumista massaevakuointeihin, vaikka varautuminen oli Suomenlahden merivartioston komentajan Tom Hanénin mukaan jo viime kerralla riittävän hyvää.
– Jos Suomessa tulee isompi meripelastustehtävä, pelastustoiminta on yleensä aika järjestäytynyttä kaikkien osalta, mutta Välimerellä me joudumme varautumaan erilaisiin yllätyksiin.
Salakuljettajat lisäävät vaaraa
Esimerkiksi viime kevään suurevakuoinnissa oli pelastettavana viimeisillään raskaana oleva nainen. Häntä ei voitu nostaa Merikarhuun, sillä nosto sentyyppiseen alukseen olisi voinut olla vaaraksi vauvalle.
– Päällikkö oli onneksi pysäyttänyt ison risteilyaluksen, jossa oli taso ihan vedenpinnalla, josta hänet saatiin turvallisesti sisään, Hanén kertoo.