Vakuutustarkastuksilla pyritään puuttumaan pakotteita kiertävän Venäjän niin sanotun varjolaivaston toimintaan.
Suomi ryhtyi viime viikolla tarkastamaan venäläistä öljyä kuljettavien laivojen vakuutuksia Suomenlahdella, kertoi presidentti Alexander Stubb viestipalvelu X:ssä maanantaina.
Stubb osallistui puolustusyhteistyötä tekevien JEF-maiden päämieskokoukseen Tallinnassa, jossa maat sopivat puuttuvansa Venäjän niin sanotun varjolaivaston aiheuttamaan ympäristöuhkaan ja pakotteiden kiertämiseen.
Presidentin julkaisu kirvoitti uteliaita kommentteja siitä, miten vakuutuksia tarkastetaan käytännössä.
Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonninen kertoo, että Suomenlahdella venäläistä öljyä kuljettavien tankkereiden vakuutustietoja kysytään viestitse, esimerkiksi sähköpostitse, ja tarvittaessa radioyhteydellä. Vastuuvakuutustodistuksia tiedustellaan muiden rutiinitoimien ohessa.
Lue myös: Mustanmeren rannoilla kymmenien kilometrien matkalta öljyä tankkerionnettomuuksien jäljiltä
– Aluksilta kysytään ensin viesteillä ja tarvittaessa VHF-radioliikenteellä normaalin ilmoittautumisen yhteydessä, onko heillä voimassa oleva CLC-vakuutustodistus, hän kertoo.
Aluksille ei siis nousta fyysisesti eikä niitä pysäytetä.
CLC-yleissopimuksella tarkoitetaan Traficomin mukaan kansainvälistä sopimusta, joka velvoittaa aluksen omistajaa vakuuttamaan öljyaluksensa mahdollisen öljyvahingon varalle.
Toistaiseksi vakuutukset voimassa kaikilla
Vakuutustodistusten perään Suomenlahdella kyselee valtio-omisteinen Fintraffic-liikenteenohjausyhtiö Traficomin toimeksiannosta. Fintrafficin meriliikenteenohjaus valvoo rahti- ja matkustajalaivojen kulkua Suomen rannikkoalueella vuorokauden ympäri.
Sonninen tähdentää, että Fintraffic ei ole viranomainen, vaan Traficom on viranomaisvastuussa asiassa.