Professorin mukaan tehokkaalla meriliikennekeskuksen toiminnalla on voitu estää suuri öljyonnettomuus Itämerellä.
Suomen meriliikennekeskus esti viime vuonna 14 karilleajoa Suomenlahdella. Valtion omistaman liikenteenohjausyhtiön Fintrafficin meriliikennekeskus valvoo kauppamerenkulkua.
– Analyysimme perusteella onnettomuuden mahdollisuus olisi ollut hyvinkin ilmeinen, kertoo Fintrafficin Meriliikenteenohjaus Oy:n laatupäällikkö Kati Westerlund MTV Uutisille sähköpostitse.
Fintraffic ei halua toistaiseksi kertoa MTV Uutisille, millaisista mahdollisista onnettomuuksista tai aluksista olisi ollut kyse. Asiasta julkaistaan keväällä raportti, jossa kerrottaneen 14 karilleajon estämisestä tarkemmin. Vuonna 2023 tilanteita oli 13.
Suomenlahdella tehtävän valvonnan apuna on alusliikennepalvelu, johon on osallistumisvelvollisuus vähintään 24 metrin pituisilla aluksilla. Alukset saavat kaikkina vuorokaudenaikoina matkansa varrella tiedotuksia aluksen turvalliseen kulkuun liittyvistä asioista sekä tarvitessaan navigointiapua. Valvonta-alueet kattavat koko Suomen rannikon.
Lisäksi turvallisuutta parantaa Suomen, Viron ja Venäjän yhteinen GOFREP-järjestelmä, joka edellyttää aluksilta raportointia lastista ja määränpäästä.
Lue myös: Politico: Eurooppa suunnittelee Venäjän varjolaivaston laajoja takavarikkoja
Vähentää öljyonnettomuuden vaaraa
Meriliikenteen professori Ulla Tapaninen Tallinnan teknillisestä yliopistosta kiittelee Suomen meriliikennekeskuksen toimintaa.

