Mainos

STT: Sähköautot ovat vielä mikroskooppinen ilmiö

Sähköautojen määrä on Suomessa edelleen mikroskooppisen pieni.

Liikenteessä olevat täyssähköautot

  • Nissan 298 kpl.
  • Tesla 277 kpl.
  • Volkswagen 28 kpl.
  • Think 20 kpl.
  • Citroen 20 kpl.
  • Peugeot 14 kpl.
  • Mitsubishi 11 kpl.
  • Mercedes-Benz 8 kpl.
  • Toyota 5 kpl.
  • Ford 5 kpl.
  • Fiat 3 kpl.
  • Renault 2 kpl.
  • Micro-Vett 2 kpl.
  • BMW 2 kpl.
  • Subaru-Elcat 1 kpl.
  • Omavalmiste 1 kpl.


Yhteensä 697 kappaletta. (Trafi)

Täyssähköautoja oli maaliskuun lopussa liikenteessä 697 ja ladattavia hybridejä 1106 kappaletta.  

Suomen autokanta on yli 3 miljoonaa, joista henkilöautojen osuus on 2,6 miljoonaa.  

Tavallista kuluttajaa sähköautot eivät ole tavoittaneet. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, että sähköautojen ostajina ovat olleet pienet ja keskisuuret yritykset. Sähköautoilla tavoitellaan imagohyötyjä.  

– Esimerkiksi Tesla on ollut aika suosittu pk-yhtiöiden toimitusjohtajien sekä henkilökohtaisena että markkinointikulmalla firman autona, Kallio arvioi.  

Sähköautoja ovat kaikki ladattavissa olevat autot. Niitä ovat ladattavat hybridit, joissa on myös polttomoottori, sekä täyssähköautot. Lataamattomia hybridejä ei luokitella sähköautoiksi, sillä niissä sähkövirtaa tuottaa auton oma polttomoottori. 

Ei-lataavia hybridejä 14 000

Viimeksi mainittuja on ollut markkinoilla jo pitkään, ja niitä ovat ostaneet myös tavalliset kuluttajat. Ilman lataamisominaisuutta valmistettuja hybridejä on liikenteessä kuin runsaat 14 000.   

Latausta vaativien autojen yleistymisen esteenä on pidetty harvaa latauspisteiden verkostoa. Latauspisteitä rakennetaan kuitenkin vauhdilla.

– Latauspisteverkosto alkaa olla Suomessa kohtuullinen. Isojen kaupunkien ja vähän pienempienkin kaupunkien välillä alkaa jo päästä sähköllä, Kallio sanoo.  

Latauspisteverkosto on tärkeä, koska sähköautojen toimintasäde on huomattavan lyhyt verrattuna polttomoottoriautoihin.  

MTV Autot -toimituksen tietojen mukaan nykyisistä sähköautoista miltei kaikkia ladataan pääasiassa kotiin sijoitetuista latausasemista tai sähköpistokkeista.

Hinta hillitsee

Sähköautojen houkuttelevuutta hillitsee niiden hinta. Sähköautojen teknologia on kallista.  

– Akkupaketti maksaa, ja tuotekehittely- sekä valmistuskustannukset ovat sähköautoissa kalliimpia kuin perinteisissä pelkän polttoainemoottorin omaavissa autoissa. Sieltä se hintaero tulee, Kallio kertoo.  

Monissa maissa on luotu kannustimia sähköautojen hankkimiselle. Suomessa on ollut Kallion mukaan hiljaisempaa. Hän sanoo, että jos kannustimia luodaan, niiden pitää olla teknologianeutraaleja, sillä myös vetyautoja on tulossa markkinoille.

MTV Autot -toimitus muistuttaa, että mitä tahansa ilmiötä tulee mitata muillakin, kuin myyntiin perustuvilla lukumäärillä.

---

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.