Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Stockmann uudisti kanta-asiakasohjelmansa – "25 000 euron kassi" herättää tyrmistystä: "Menee noin 30 vuotta ja voin saada lilan kangaskassin"

0:19Stockmann muutti nimeään naistenpäivän kunniaksiTervetuloa, Stockwomann! Vuonna 2018 Stockmann muutti nimeään naistenpäivän kunniaksi
Julkaistu 24.10.2019 10:33

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Stockmannin uudistuneessa kanta-asiakasohjelmassa parhaalle tasolle pääseminen vaatii 25 000 pistettä – siis esimerkiksi 25 000 euron käyttämistä. Asiakkaan "tasosta" kertova kangaskassi on herättänyt ihmettelyä sosiaalisessa mediassa.

Stockmannin uusi kanta-asiakasohjelma herättää vahvoja tunteita. Uudistetussa kanta-asiakasohjelmassa kuohuntaa on herättänyt erityisesti niin sanottu kangaskassipolitiikka.

Se, miten paljon asiakas ostaa, vaikuttaa hänen tasoonsa kanta-asiakasohjelmassa. Ostamalla yhdellä eurolla asiakas saa yhden pisteen; pisteitä kertyy myös esimerkiksi uutiskirjeen tilaamisesta.

Mitä korkeammalla tasolla on, sitä parempia etuja saa. Marmai kuvasikin artikkelissaan uutta kanta-asiakasohjelmaa "pelinomaiseksi". 

25 000 euron kangaskassi 

Kanta-asiakasohjelman tueksi Stockmann on lanseerannut kangaskassit, jotka kertovat, millä tasolla asiakas on. Ensimmäisen, mustan kassin saa kolmostasolla, jolle pääsy vaatii 3000 pistettä. Nelostason kassi on vihreä ja vitostason sininen.

Violetin kassin saa vasta sitten, kun on kerännyt 25 000 pistettä – siis esimerkiksi käyttänyt 25 000 euroa.

Statuskassista uutisoivat aiemmin esimerkiksi Iltalehti ja Yle.

"Menee noin 30 vuotta ja voin saada lilan kangaskassin"

"25 000 euron kassi" on herättänyt sosiaalisessa mediassa runsaasti haloota. Moni kanta-asiakas pitää uudistusta huonona ja "kulutusjuhlaan" kannustava kangaskassia sopimattomana nykymaailmaan. Sen myös koetaan eriarvoistavan asiakkaita.

– Laskeskelin, että menee noin 30 vuotta ja sit voin saada stokkalta lilan kangaskassin. Kyllä kannattaa ostaa, Twitter-käyttäjä Hilkka Näse sanoo.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Pysäköintietukin katosi

Uudistus herätti närää myös siksi, että moni putosi sen myötä huonommalle tasolle aiempaan First-asiakkuuteen verrattuna. Asiakkaita kismittää myös aiemman pysäköintiedun lakkauttaminen. Nyt ilmaista pysäköintiaikaa saa vain tunniksi ja vain ostoksia vastaan.

– Stockmannilla on käsittämätön kyky alittaa kaikki odotukset ja sahata viimeisetkin oksat altaan. Uusi kantisohjelma on sekava ja täysin hyödytön. Ilmainen pysäköinti on ollut jo pitkään ainoa syy vaivautua tavarataloon ja nyt sekin lähtee, Kari Hara kirjoittaa Twitterissä.

Kanta-asiakkuus on myös muuttunut henkilökohtaiseksi, joten saman perheen jäsenet eivät enää voi hyötyä samoista eduista.

Kassiuudistuksesta myös vitsailun paikka 

"Kymppitonnikasseista" on löydetty myös huumoria: esimerkiksi Kirkko Vantaalla lupasi Twitterissä jakaa omia violetteja kassejaan ilman ostospakkoa.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Stockmann kommentoi

Stockmann kommentoi asiaa Ylelle toteamalla, että kangaskassit ovat saaneet "jostain syystä isot mittasuhteet".

– Sillä on tarkoitus kiittää meidän asiakkaita ja tarjota kestäviä vaihtoehtoja, koska toivomme, ja asiakkaatkin toivovat, että muovikassien käyttö vähenee, Stockmannin asiakkuus- ja markkinointijohtaja Outi Nylund kuvailee.

Aiemmin Stockmannin kanta-asiakaskortit on värikoodattu asiakkaan tason mukaan.

LUE MYÖS: Vuonna 2013 Subway joutui tekemään oleellisen muutoksen yhden miehen takia – tiedätkö, mitä ketju tekee nykyään leivilleen?

Lue lisää lifestyle-artikkeleita!

Lähteet: Stockmanngroup.com, Yle.fi, Iltalehti.fi, Marmai.fi

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Helsingissä voi pian saada roiman alennuksen kiinteistöverosta ja Motonet vaihtaa yllättäen nimeään – lankesitko näihin aprillipiloihin?Pippa Laukka kertoo nolosta hetkestä kauppareissulla ja pohtii suomalaisen asiakaspalvelun tasoa: "Liian usein Suomessa hyväksytään, että huono palvelu on ok"Tutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus" Muovipussigate roihahti: Miksi "rikkaan" pitäisi saada pussi ilmaiseksi kalliiden hankintojen yhteydessä? – "Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille""Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensa
StockmannSomehititRahaShoppailuIlmiötSosiaalinen mediaKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Stockmann
  • 18.7.11:59
    Kuluttaminen

    Stockmannin kohtalo selviää loppuvuodesta

  • 15.7.17:18
    YouTube

    Stockmann paljastaa, miten IShowSpeedin vierailu suunniteltiin: "Ei livestriimejä voi käsikirjoittaa"

  • 14.7.10:30
    Takaisinvedot

    Takaisinveto: Lasten juomalaseissa loukkaantumisvaara

  • 9.6.15:31
    Espoo

    Lindex Group pääsi sopuun Tapiola-kiistassa – vuosien saneerausprosessi voi päättyä

  • 7.2.12:01
    Kotimaa

    Stockmann-pomo kertoo MTV:lle, miksi tavaratalo Helsingissä suljetaan