Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Kuvituskuva. Sosiaalisessa mediassa on ryöpsähtänyt keskustelu siitä, pitäisikö ostoskassi saada ilmaiseksi kalliiden ostosten yhteydessä.
Kuvituskuva. Sosiaalisessa mediassa on ryöpsähtänyt keskustelu siitä, pitäisikö ostoskassi saada ilmaiseksi kalliiden ostosten yhteydessä.Lehtikuva
Julkaistu 17.09.2019 15:12
Toimittajan kuva

Eerikki Pitkänen

eerikki.pitkanen@mtv.fi

Sosiaalisessa mediassa on ryöpsähtänyt keskustelu siitä, pitäisikö ostoskassi saada ilmaiseksi kalliiden ostosten yhteydessä.

3:10Maksullisuus toiminut tehokkaasti, muovikassien kulutus romahtiKatso video: Muovikassien maksullisuus on toiminut tehokkaasti – muovikassien kulutus romahtanut.

Keskustelun aloittaja on henkilö, joka oli viime viikolla ostoksilla Stockmannilla ja hankki vaatteita 600 euron arvosta. Asiakas ihmetteli Twitterissä sitä, että kassalla häneltä pyydettiin 20 sentin lisämaksua ostoskassista.

Keskustelunavaus on kerännyt lähes toista sataa kommenttia ja yli tuhat tykkäystä.

MTV Uutisten tavoittama asiakas ei halua kommentoida tapausta enempää julkisuudessa tätä juttua varten.

Muovipussigate roihahti: Miksi "rikkaan" pitäisi saada pussi ilmaiseksi kalliiden hankintojen yhteydessä? – "Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille"

Lue myös: Muovikassien kulutus romahti, maksullisuus toiminut paremmin kuin uskallettiin odottaa: "Voiko tämä olla mahdollista?"

"Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille"

Palvelukokemuksen perään Twitterissä kysellyt asiakas on saanut lukuisia ihmetteleviä kommentteja saman kokeneilta muilta henkilöiltä.

– Kun 500 euron ostosten jälkeen kysytään, olenko valmis sijoittamaan 20 senttiä kassiin on asiakaskokemus väkisinkin outo - vaikka ymmärrän ympäristöpointin, kommentoi eräs keskustelija.

– Olen jättänyt vähemmästäkin ostokset tiskille, toteaa puolestaan toinen.

Miksi "rikkaat" saisivat ostoskassin ilmaiseksi?

Asiasta eri tavalla ajattelevat kysyivät, miksi "rikkaiden" pitäisi saada ostoskassi ilmaiseksi, kun "köyhät" joutuvat maksamaan siitä pienempien ostosten yhteydessä muissa liikkeissä.

– Monilla ei ole varaa ostaa edes 10 euron vaatetta, ja joku saa luotua itselleen ongelman siitä että joutuu maksamaan hurjat 20 senttiä kassista sen jälkeen kun on ostanut 600 euron vaatteet, toteaa eräs.

Keskustelu siirtyi Twitterissä asiakaskokemuskeskustelusta myös muovipussikeskusteluksi.

– Miksi niiden, jotka voivat ostaa 600 euron vaatteita, ei tarvitsisi maksaa mitätöntä 0,20 euron hintaa satoja vuosia saastuttavasta muovipussista?

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

46746108Muovipussitapaus on herättänyt runsaasti keskustelua, miksi "rikkaiden" pitäisi saada ilmaiseksi muovikassi, kun "köyhät" joutuvat maksamaan siitä pienempien ostosten yhteydessä. Kuvituskuva: LehtikuvaLehtikuva

Miksi laatukauppa ei tarjoa paperikassia ilmaiseksi?

Lisäksi Twitter-keskusteluun on noussut se, miksi Stockmann ei tarjoa asiakkailleen ekologista paperikassia ostosten yhteydessä ilmaiseksi.

– Mielestäni Stockalla pitäisi pakata tuotteet laadukkaasti vaikka paperikassiin. En ole tuota maksullista kassia hyväksynyt koskaan, se on brändin vastaista!

Samaa mieltä on keskustelun aloittaja. Hänen mukaansa kyse ei ole rahasta tai ekologisuudesta, vaan siitä, miten Stockmann on brändännyt itsensä ja millainen asiakaspalvelija se haluaa olla.

Usea keskustelija kertoo, että monissa laatuvaatteiden liikkeissä tavarat pakataan ilmaiseksi siististi viikattuna paperikassiin – joissain tapauksissa jopa silkkipaperiin ennen pussiin laittoa.

– Samaan aikaan ihmetellään kun Stockmannin myynti laskee. Asiakaskokemus on osa yrityksen imagoa ja brändiä. Ekologista tai ei, myös suomalaiset haluavat hyvää palvelua ja palan luksusta, eräässä tviitissä todetaan.

Ilmaisia kasseja ei ole luvassa

Stockmannin asiakkuusjohtaja Outi Nylundin mukaan yritys pyrkii jatkuvasti parantamaan asiakaskokemusta. Palautetta annetaan runsaasti ja siihen pyritään vastaamaan.

Nylund antaa ymmärtää, ettei ilmaisia kasseja ei ole tällä hetkellä luvassa. Asiakas voi Stockmannilla valita, ostaako muovisen vai paperisen pussin tai kestokassin.

Yhtiön kanta-asiakasohjelmaan liittyneet sen sijaan saavat yhden ilmaisen kestokassin ostoksia varten.

Muovisista ostoskasseista yhtiö aikoo luopua jollain aikavälillä, mutta tarkempaa aikataulua ei ole vielä tiedossa.

MTV Uutiset kertoi eilen, että Stockmannin muovikassien menekki laski jopa 80–90 prosenttia, kun yhtiö alkoi periä niistä maksua viime vuoden syyskuusta lähtien.

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Lidliltä tärkeä muistutus kaupan kassalla myytävistä muovipusseistaStockmann uudisti kanta-asiakasohjelmansa – "25 000 euron kassi" herättää tyrmistystä: "Menee noin 30 vuotta ja voin saada lilan kangaskassin""Pitäisikö sitä muka kantaa 24/7 jotain helkutin kassia mukana?" – Muovikassien kulutusta on onnistuttu vähentämään maksullisuudellaMuovikassien kulutus romahti, maksullisuus toiminut paremmin kuin uskallettiin odottaa: "Voiko tämä olla mahdollista?" Muovipussikeskustelu repesi liitoksistaan Facebookissa – "Ovat käteviä koirankakkapusseja"
AsiakaspalveluMuoviKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Asiakaspalvelu
  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 16.10.202409:05
    Päivittäistavarakauppa

    Tavaroiden heittelyä, ahdistelua ja perheen uhkaamista: Näin kauppojen henkilökuntaa häiriköidään

  • 10.05.202414:22
    Elinkeinoelämän keskusliitto

    Kauppojen henkilökuntaa uhkaillaan ja häiritään yhä enemmän – järjestöt vetoavat yrityslähestymiskiellon puolesta

  • 06.05.202410:48
    Huomenta Suomi

    Nuoret kokevat laajasti häirintää asiakaspalvelutyössä – nämä alat nousevat esiin

  • 20.02.202406:02
    Sote

    Erja suuttui viranomaispäätöksestä, josta ei ymmärtänyt liki riviäkään – lataa nyt suorat sanat oikeusturvaongelmasta