Kauppakeskus Redi on SRV:lle raskas harjoitus. Sen takia rakentajan vuodesta tuli yli 30-vuotisen historian huonoin.
SRV:n johto kuitenkin viesti keskiviikon tulostilaisuudessa, että Redistä tulee vielä menestystarina.
Redin kauppakeskus avattiin syyskuussa Helsingin Kalasatamassa, mutta sen kävijämäärät ovat jääneet alkuperäisistä tavoitteista. Redin alkutaivalta ovat leimanneet vuokralaisten valitukset ja kielteinen julkisuus.
SRV:n toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala kertoi keskiviikon tulostilaisuudessa, että kiinteähintaisena rakennusurakkana toteutetun kustannukset repesivät loppuvuonnakin odotettua korkeammiksi. Juuri kauppakeskusta voi syyttää vuoden tappioista.
–Tulosmielessä vuosi 2018 oli meille historian heikoin, Ojala summasi tilanteen.
”Redin iso ryöpytys”
Ojalan mukaan Redin toiminta etenee SRV:n odotusten mukaan, sillä kauppakeskuksen ylösajo voi kestää 2–3 vuotta. Vuoden loppuun mennessä Redi oli saavuttanut 2,1 miljoonaa kävijää.
–Olemme arvioineet, että Redi saa miljoona kävijää kuukaudessa eli noin 30 000 kävijää päivässä. Tähän mennessä kuukausimäärästä on saavutettu noin kaksi kolmasosaa, joten kyllä siellä väkeä käy, Ojala kommentoi tulostilaisuudessa.
Kauppakeskuksen tiloista oli joulukuun lopussa sitovasti vuokrattu 90 prosenttia, kun vuokrausaste alussa oli 85 prosenttia. Vuokrausaste on laskettu vuokrattavasta pinta-alasta.
Ojala myöntää, että kauppakeskus on käynnistynyt ”ison ryöpytyksen merkeissä”. Hän pitää esitettyä kritiikkiä osin perusteettomana.