"Sosiaalisen median markkinat ovat nyt kahden kauppa"

Googlen sosiaalisen median palvelu Google+ on kuukaudessa hankkinut jo 25 miljoonaa käyttäjää. Vasta beta-vaiheessa oleva palvelu otti erävoiton Facebookista, jolta kului saman käyttäjämäärän hankkimiseen kolme vuotta.

Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen sanoo, että suora vertailu ei ole täysin mahdollista.

– Vertailu Facebookiin on epäreilua, koska se lähti aikoinaan nollasta, eikä tälläisiä palveluja silloin tunnettu, Järvinen sanoo.

– 25 miljoonaa käyttäjää on toisaalta paljon, kun ollaan beta-vaiheessa ja pioneerien koekäytössä. Mutta toisaalta se on myös todella vähän, sillä palvelun takana on Google, jolla on miljardi nettikäyttäjää jo ennestään, "Plussaan" on saatu houkuteltua vain murto-osa.

Järvisen mielestä Google+ on perustettu suoraan Facebookin kilpailijaksi. Palveluissa on samoja periaatteita ja ne kilpailevat samoista markkinoista.

– Jännää tässä on myös se, että nämä markkinat taitaa olla jaettu kahden kesken, muita isoja pelureita sinne ei mahdu. Sieltä ovat esimerkiksi Microsoft ja Apple ulkona.

Pörssiin kirjautuminen tekee varovaiseksi

Järvinen näkee Googlen vahvuutena sen aikaisemmin kehittämät hyvät palvelut, jotka on saatu nivottua yhteen myös Google+:aan. Käyttäjäpotentiaalia löytyy ja lähtökohdat kilpailuun ovat valmiit, mutta toisaalta Facebookilla on mittava etumatka.

– Facebook on nuori ja sillä on hyvä imago. Lisäksi sillä on jo satoja miljoonia käyttäjiä, joilla on koko elämä ja tieto yhdessä paikassa, Järvinen sanoo.

– Kaiken sen datan siirtäminen on työlästä, ja henkilö joutuu muuttamaan täysin uuteen kotiin ja aloittamaan kaiken alusta.

Järvinen ei usko, että peruskäyttäjät alkavat päivittämään ja seuraamaan useaa sosiaalisen median palvelua.

– Jompaan kumpaan se virtuaalien koti perustetaan, sellaista yhteishuoltajuutta ei pidemmän päälle synny.

Facebook kehittää omia palveluita pikkuhiljaa, eikä Googlen marssi sen markkinoille ole synnyttänyt ainakaan julkista paniikkia. Järvisen mielestä Facebookin tulevaisuudessa eletään kuitenkin mielenkiintoisia aikoja.

– Yhtiö on kirjautumassa loppuvuodesta pörssiin, se rajoittaa mitä yhtiöstä voidaan kertoa ja tekee yrityksen varovaiseksi. Lisäksi suuren menestyksen jälkeen tulee vasta nyt ensimmäinen varteenotettava kilpailija markkinoille.

Facebook on ensimmäinen räjähtävästi kasvanut sosiaalisen median palvelu. Silti pioneerityötä ovat tehneet muutkin, muun muassa Google. Muutama vuosi sitten se julkaisi orkut.com-palvelun, joka ei kuitenkaan noussut suosioon.

– Jostain kumman syystä se sai suosiota vain Brasiliassa. Nämä ovat maagisia asioita, Petteri Järvinen sanoo.

Lue lisää:

Lue myös:

    Uusimmat