Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sopimus Kanadan kanssa: Helsingin telakalla aletaan rakentaa raskasta jäänmurtajaa

Polar Max -jäänmurtajan havainnekuva
Polar Max -jäänmurtajan havainnekuvaDavie
Julkaistu 07.03.2025 23:23
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Helsingin telakan omistava kanadalainen Davie kertoo solmineensa sopimuksen Kanadan hallituksen kanssa raskaan jäänmurtajan rakentamisesta. 

Yhtiön tiedotteen mukaan uusi alus perustuu Helsingin telakan kehittämään edistykselliseen Polar Max -jäänmurtajakonseptiin. 

Polar Max on ensimmäinen laivanrakennusprojekti Helsingin telakalla Davien omistuksessa, ja se toteutetaan suomalaisten ja kanadalaisten laivanrakennusasiantuntijoiden yhteishankkeena. Aluksen rakentaminen aloitetaan Helsingissä ja se viimeistellään Kanadassa Davien telakalla. 

Suunnitelmien mukaan valmis alus luovutetaan Kanadan hallitukselle vuonna 2030.  

Jäänmurtajan rakentaminen kasvattaa Helsingin telakan henkilöstömäärää noin 500 työntekijällä. 

"Konkreettinen esimerkki yhteistyöstä"

Jäänmurtajatilaus on osa Kanadan kansallista laivanrakennusohjelmaa. Vaikka se ei ole suoraan osa Suomen, Yhdysvaltojen ja Kanadan välistä ICE Pact -jäänmurtaja-aloitetta, se on Davien mukaan konkreettinen esimerkki yhteistyöstä, jollaista voi syntyä aloitteen ympärille. 

– Kun Davie hankki Helsingin telakan, tavoitteemme oli palauttaa se toimintaan ja viedä sen osaaminen takaisin läntisille markkinoille. Polar Max –projektin myötä pääsemme vihdoin toteuttamaan tätä tavoitettamme, sanoo Davien toimitusjohtaja James Davies. 

Kanadan valtion tilaama Polar Max toimii tutkimusaluksena, joka pystyy suorittamaan öljyntorjuntaoperaatioita ja hätähinauksia ympäri vuoden. Jäänmurtaja on 138,5 metriä pitkä.

Lisää aiheesta:

Näin suuri jäänmurtajadiili etenee: "Tästä hyötyy koko Suomi"Ensimmäisen Suomesta Pohjois-Amerikkaan toimitettavan jäänmurtajan rakentaminen alkoi tänäänRMC mukana jättitarjouksessa – tavoitteena rakentaa jäänmurtajat RaumallaHelsingin telakalta venäläisyhtiölle suurin Suomessa rakennettu diesel-sähköinen jäänmurtaja: Valtaisa työllisyysvaikutusPakotteiden puristama Helsingin telakka saa uudet venäläisomistajatVapise Urho, tässä tulee Polaris – suomalainen jäänmurtajauutuus ottaa myös luonnon huomioon
Veneet ja laivatKanadaSuomiTalous

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 30.10.18:37
    Pakotteet

    Tilanne päällä Kotkassa – MTV todisti erikoista veneselkkausta

  • 29.10.16:59
    Australia

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 25.10.19:18
    Jäänmurtajat

    Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisana

  • 22.10.13:57
    Seksuaalirikokset

    Epäillyssä laivaraiskauksessa on nyt kolme tekijää

  • 17.10.18:47
    Päästöt

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä