Some panee yritykset selkä seinää vasten: Vaikeneminen ei ole vaihtoehto

Sosiaalisen median asiantuntija, yrityskonsultti Ville Tolvanen sanoo viestinnän sosiaalisessa mediassa kärsivän vielä nuoruuden kasvukivuista.

MTV:n Huomenta Suomessa Tolvanen sanoi, ettei usko ihmisten jaksavan kovin pitkää kohkata netissä pienistä arjen epäkohdista samalla volyymilla kuin esimerkiksi Hesburgerin makkaraperuna-tapauksesta on puhuttu viime päivinä.

– Sosiaalinen media ja avoin viestintäkulttuuri on vielä nuorta. Osalla kuluttajista on kostomentaliteetti, että he voivat saada hyvitystä levittämällä sanaa verkostoissa.

– Tässä Hesburgerin tapauksessa ei varmaankaan ollut kyse yrityksen virheestä vaan ajattelemattomuudesta palvelutilanteessa. Ihmisten palvelu on aika vaativaa – kaikki tiedämme että taksikuski tai pankkineiti ei ole aina parhaillaan. En usko että tästä syntyy yhtiölle leimaa. 

Sosiaalisen median kohut pistävät yritykset koville. Kuka tahansa voi raportoida mistä tahansa julkisessa tilassa tapahtuneesta milloin tahansa älylaitteensa kautta.

Talouslehti Forbes on listannut yrittäjä Ville Tolvasen some-näkyvyydeltään yhdeksi vaikutusvaltaisimmista markkinointijohtajaksi maailmassa.

Forbesin listaus

– Välillä virheestä jää kiinni aiheetta tai aiheesta. Sitä ei pidä nähdä uhkana vaan mahdollisuutena. "Audience is listening" eli yleisö on paikalla, joten vaikeneminen ei ole vaihtoehto.

– Jos yhtiö mokaa ja se vaikenee, näyttää se siltä, että he eivät välitä. Jos vaikeneminen jatkuu, näyttää että yhtiö ei aio korjata tilannetta. Sitten aletaan ajatella, että yhtiön johto on huono.

Tolvanen ennustaa some-käyttäytymisen muuttuvan hillitymmäksi ajan myötä.

– Äläkän nostamisen aika on kohta ohi. Yritykset parantavat toimintaansa ja ihmisistäkin alkaa tuntua, että oliko se kahvikupin kaatuminen Kuopiossa kaiken sen mellakan arvoinen, sanoi Tolvanen MTV:n Huomenta Suomessa.

Lue myös:

    Uusimmat