Sokos-tavaratalot kohottavat kasvojaan

Sokos-tavaratalot kohottaa kasvojaan 1:45

Brittiläinen vaateketju Marks & Spencer palaa Suomeen reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kahdeksasta myymälästä ensimmäinen avataan huomenna Helsingin keskustan Sokoksessa. 

Sokos-tavaratalojen kasvojenkohotuksessa luotetaan siis ulkomaisen brändin vetovoimaan. Helsingin Marks & Spencer -myymälää on rakennettu öitä myöten tiukassa brittiohjauksessa. 

– Esimerkiksi osa farkkupinoista on viikattu viisi kertaa ennen kuin ne ovat olleet riittävän hyvän näköisiä ja konseptin mukaisia, kertoo SOK:n käyttötavarakaupan ketjujohtaja Laura Ruuskanen

Pinkat on tarkoitus pitää ojennuksessa myös sen jälkeen, kun myymälä on avattu. Lisäksi myyjät ovat opiskelleet tuotteita, muotia ja uudenlaista otetta asiakaspalveluun. Liian ärhäkkäästi ei kuitenkaan ole tarkoitus palvella. 

– Olemme pyrkineet välttämään amerikkalaista, hyvin ahnetta otetta lähestymisessä asiakkaaseen. Pyritään tekemään se niin luontevasti, että asiakkaasta tuntuu mukavalta, lupaa Ruuskanen. 

Marks & Spencer on levittäytynyt Helsingin Sokoksen tavaratalossa neljään kerrokseen. Peräti neljännes tavaratalosta on uudessa kuosissa. 

– Tässä on erinomainen tilaisuus kehittää keskeisen liikepaikan tarjontaa meidän asiakkaillemme. Uskon, että kun lasketaan Sokos ja Marks & Spencer yhteen, niin tulee paljon enemmän kuin aikaisempi kokonaisuus, arvoi SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine

Sokoksen verkkokauppaan brittiketju tulee vasta reilun vuoden kuluttua. Molempien yhtiöiden johtajat luottavat verkko- ja kivijalkakaupan yhdistelmään muotikaupassa. 

– Ihmisten pitää nähdä konsepti, todella tuntea ja kosketella tuotteita ja rakentaa luottamus brändiin, sanoo Marks & Spencerin kansainvälisten toimintojen johtaja Costas Antimissaris

– On selvää, että kuluttaja etsii tietoa ja tilaa tuotteita netistä, mutta kyllä perinteisillä, hyvillä liikepaikoilla on edelleen iso merkitys, painottaa Laine. 

– Mutta tavaratalojen pitää uudistua, hän muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat