Mainos

VR saa ensimmäisen ison kilpailijan rahtiliikenteeseen – virolainen Operail haluaa käyttää 50 miljoonaa euroa toiminnan käynnistämiseen Suomessa

1:55
VR kertoi maaliskuussa uusivansa tavaraliikenteessä käyttämänsä veturit.

Virolainen Operail kertoo aloittavansa rahtiliikenteen Suomen rautateillä. Yhtiö kertoo tiedotteessa, että se investoi 50 miljoonaa euroa toiminnan käynnistämiseen Suomessa.

Operail Finlandin toimitusjohtajaksi on nimitetty Ilkka Seppänen, joka on toiminut aiemmin VR:n rahtiyksikön Transpointin johtoryhmän jäsenenä. Hän on vastannut VR Transpointissa myynnistä, palvelutuotannosta ja turvallisuudesta.

Seppäsen mukaan ala on tiukasti säännelty ja edessä ovat pitkän aikaa vievät lupaprosessit myyntiluvan saamiseksi.

– Sen vuoksi tässä vaiheessa on hyvin vaikeata arvioida, milloin liikenne päästään aloittamaan, Seppänen sanoo.

Asiakkaiden kanssa on solmittu jo sopimuksia

Seppäsen mukaansa Operail on jo tilannut veturit, mutta lukumääristä ja muista yksityiskohdista voidaan tiedottaa vasta, kun veturitoimittajan kanssa on täsmennetty toimitusaikataulut. Vaunuja hankitaan tarpeen mukaan Euroopasta.

Seppänen sanoo myös, että yhtiö on solminut jo sopimuksia asiakkaiden kanssa, mutta niitä ei voi vielä julkistaa.

– Suomessa on paljon perusteollisuutta, jolla on kuljetettavaa kotimaisesti ja kansainvälisesti. Lisäksi Suomen kautta kulkee paljon kauttakulkuliikennettä. Varmasti kuljetettavaa löytyy hyvälle ja luotettavalle kuljetuspalvelulle, Seppänen arvioi.

Tuloa Suomeen valmisteltu lähes vuoden ajan

Operailin johtokunnan puheenjohtaja Raul Toomsalu arvioi, että yhtiölle on tärkeätä löytää uusia markkinoita. Hänen mukaansa uudet liiketoiminnot ovat nostaneet Operailin kannattavaksi. Yhtiö aikoo jatkaa kasvuaan tulevina vuosina.

– Laajentuminen Suomeen on osa yhtiön pitkän tähtäimen strategiaa, Toomsalu sanoo tiedotteessa.

Operailin johtokunnan jäsen Paul Lukka kertoo, että yhtiö on saanut erittäin myönteisen vastaanoton Suomessa. Hänen mukaansa Operail on valmistellut tuloaan Suomen markkinoille lähes vuoden ajan.

Rahtiliikenne Suomen rautateillä avautui kilpailulle vuonna 2007. VR:n kilpailijoina on ollut joitakin pieniä operaattoreita.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja