Seppo, 54, oli kuolla kiireisessä päivystyksessä ja vaimoa varoitettiin pahimmasta – "Mieheni yritti huutaa apua henkilökunnalta"

54-vuotiaalla elinsiirtopotilas Sepolla* on ikäviä kokemuksia paikallisen sairaalan päivystyksestä. Hän on vaimonsa mukaan ollut kaksi kertaa hengenvaarassa kiireisen hoitohenkilökunnan takia. 

– Herrajumala, täällä on vielä yksi potilas!

Näin huudahti vaimon sanojen mukaan hoitaja, joka huomasi 54-vuotiaanSepon päivystyksen verhon takaa. Vaimon mukaan Seppoa oli makuutettu päivystyksessä tuohon mennessä kahdeksan tunnin ajan. 

Sepon vaimo Mari* ei uskalla päästää miestään enää yksin Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) päivystykseen, sillä mies oli tuolloin, pari vuotta sitten, menehtyä sinne.

Tilanne ei kuitenkaan jäänyt ainoaksi, vaan vaimon mukaan hengenvaarallinen tilanne oli lähellä myös elokuun alussa tänä vuonna. 

Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystyspoliklinikan hoitohenkilökunta on saanut itsekin tarpeekseen KYS:n päivystyksen ruuhkautumisesta.

Henkilökunta on tehnyt potilasruuhkista ja henkilöstön riittämättömyydestä viime aikoina useita kanteluita aluehallintovirastoon.

"Varaudu, että miehesi ei selviä"

Mari otti yhteyttä MTV Uutisiin tuohtuneena luettuaan KYS:n verkkosivujen tiedotteen.

– Sairaanhoitopiirin selvityksissä ei kuitenkaan ole tullut esiin yhtään tapausta, jossa henkilöstövaje olisi vaarantanut potilasturvallisuutta, sanoo tiedotteessa sairaanhoitopiirin johtaja Risto Miettunen.

Mari on asiasta toista mieltä.

– Kyllä henkilökunnan kiire ja lääkärin puuttuminen on nimenomaan vaarantanut potilasturvallisuuden. Mieheni Sepon henki oli hiuskarvan varassa jo pari vuotta sitten ja hengenvaarallinen tilanne oli lähellä myös elokuun alussa.

Marin mukaan ensimmäinen potilasturvallisuuden vaarantaminen tapahtui kaksi vuotta sitten, kun Seppo joutui jalassa olleen tulehduksen vuoksi lähtemään yöllä ambulanssilla sairaalaan. Tulehdus voisi olla Sepolle hengenvaarallinen, koska hän on ollut jo kymmenen vuotta elinsiirtopotilas.

– Miehelläni on ollut vastaavanlainen tulehdus aiemminkin, joten hän tiesi, että antibioottihoito tulee aloittaa välittömästi. Hän kertoi ambulanssihenkilökunnalle olevansa elinsiirtopotilas. 

Päivystys oli aamun varhaisina tunteina tupaten täynnä potilaita. 

– Hoitajat kävivät mittaamassa Sepon lämpöä ja hänelle annettiin tavallisia kipulääkkeitä. Mieheni olisi ohjeistuksen mukaan kuulunut siirrettäväksi päivystyksestä elinsiirtopotilaana sisätautien päivystyksen puolelle, jossa on erityisosaamista, toteaa Mari.

Marin mukaan Sepolla nousi niin kova kuume, että hänestä tuli kuumehoureinen.

Onko sinulla kerrottavana tarina hoitovirheisiin liittyen? Ota yhteyttä uutistoimitukseemme osoitteeseen uutiset@mtv.fi.

– Hän yritti huudella henkilökunnalle, että tuokaa minulle vettä – minulla on jano, mutta henkilökuntaa ei näkynyt. Lopulta tuntien päästä eräs hoitaja kurkkasi verhon taakse ja totesi kauhuissaan, herrajumala täällä on vielä yksi potilas, sanoo Mari.

Marin mukaan Seppoa makuutettiin ilman asianmukaista hoitoa ja lääkitystä lähes kahdeksan tuntia päivystyksessä, sillä ensimmäinen lääkärin merkintä löytyy hoitopapereista vasta puolen päivän jälkeen.

– Hoidon viivästymisen seurauksena mieheni sai verenmyrkytyksen eli sepsiksen. Hänet vietiin teholle ja minulle sanottiin, että varaudu siihen, että miehesi ei selviä, muistelee tilanteesta yhä järkyttynyt Mari.

Seposta tuli eläkeläinen

Seppo kuitenkin selvisi, mutta joutui viettämään kuukauden sairaalassa. Paluuta työelämään ei enää ollut, hänestä tuli sairaseläkeläinen. 

Marin mukaan oikealla hoidolla kaikki olisi ollut estettävissä. 

– Nyt mieheni hoito maksaa yhteiskunnalle viisikymmentätuhatta euroa vuodessa.

Pariskunta on antanut paperinsa asiantuntijalääkärille, jonka mukaan hoitopapereissa on havaittavissa useita puutteita:

Kuka potilaan otti vastaan? Kenen hoitajan oma potilas oli? Kenen vastuulla Seppo oli? Papereista puuttuvat lääkärin merkinnät ennen puolta päivää.

Marin mukaan asiantuntijalääkäri on sanonut heille, että Sepon hoito epäonnistui seurannan ja asiallisen sekä välttämättömän hoidon viivästymisen vuoksi.

Marin mukaan lääkäri kirjoitti, että on tapahtunut vakava hoitovirhe, laiminlyönti ja heitteillejättö. 

Toissa viikolla taas päivystyksessä 

KYS:n mukaan päivystyksen potilasmäärä on kasvanut vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,4 prosentilla eli parilla tuhannella potilaalla, mutta pitkällä aikavälillä tarkasteltuna potilaiden määrä on laskenut. 

Toissa viikolla Sepolla yltyi yöllä kova vatsakipu, joten pariskunta lähti tällä kertaa yhdessä KYS:n päivystykseen, koska vaimo halusi varmistaa, ettei mies jää toista kertaa hoitamatta.

Tällä kertaa pariskunta ohjattiin tavallisesta päivystyksestä sisätautien päivystykseen, joten toiveet hyvästä ja nopeasta hoidosta heräsivät.

– Kokeneena elinsiirtopotilaana mieheni muistutti, että hänen pitäisi varmaan saada kiireellisesti antibiootteja. Mutta eihän potilaan omaa diagnoosia tietenkään taas kuunneltu, vaikka sisätautien päivystyksessä pitäisi olla erityisosaamista elinsiirtopotilaisiin.

Päivystyksessä hoitaja otti ensin verikokeen ja totesi rehellisesti pariskunnalle, ettei ymmärrä tästä sairaudesta mitään.

Seppo alkoi saada pahoja kipukouristuksia, ja Mari haki hoitajan paikalle kerta toisensa jälkeen, mutta Sepolle annettiin aina vain kipulääkettä.

– Kyselin jo aika kovaan ääneen lääkäriä, johon hoitaja totesi, että lääkäri tulee kun ehtii. Lääkärillä on kuulemma ensin hoidettavana välittömässä hengenvaarassa olevat potilaat eikä Seppo ollut juuri sillä hetkellä välittömässä hengenvaarassa.

Näin sairaala vastaa:

Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystyspoliklinikan ylilääkäri Tero Martikainen ei voi kommentoida yksittäistä potilasta, mutta myöntää ruuhkien ajoittain vaikeuttavan lääkärin vastaanotolle pääsyä.

– Ruuhkat aiheuttavat yksittäisiä vaaratilanteita. Päivystyksessä tehdään tilannearvio siitä, kuinka henkeä uhkaava tilanne on kyseessä. Hengenvaarassa olevat potilaat ovat etusijalla. Lievemmät tapaukset joutuvat ikävä kyllä odottamaan.

Marin mukaan hänen miehensä ei valita turhasta, mutta kovat kipukouristukset olivat kamalaa katsottavaa.

– Kävin taas hoitajalle kertomassa kuumeen noususta ja muistutin, että kyse on elinsiirtopotilaasta, jolle tulehdus voi olla kohtalokas. Parissa vuorokaudessa tila kehittyy verenmyrkytykseksi. Hoitaja totesi vain minulle, että hän ei voi tehdä mitään ennen kuin lääkäri tulee ja lääkäriähän siellä saa aina odottaa. Päivystyksessä oli paikalla vain yksi lääkäri. Hoitaja ei mielestäni ottanut mitään vastuuta mieheni vakavasta tilanteesta.

Tällä kertaa Mari kertoo heidän odottaneen lääkäriä viitisen tuntia.

– Aamukuuden aikaan tuli lääkäri. Seitsemän aikaan aloitettiin antibioottihoito, jota mieheni oli pyydellyt tuntikausia.

Lääkäri pyysi anteeksi

Mari kertoo aiemmin olettaneensa, että päivystykseen päästyään Suomessa pääsee hyvään hoitoon. 

– Meille kävi toisin päin, mieheni oli kuolla sinne. En luota siihen, että siellä huolehditaan potilaasta. Minun mielestäni KYS:ssä reagoitiin hengenvaaralliseen tilanteeseen todella hitaasti. 

Mari sanoo, että lääkäri kävi jälkikäteen pyytämässä anteeksi sitä, ettei ehtinyt tulla Sepon luo aiemmin.

Mari ja Seppo ovat tehneet itse pari vuotta sitten potilasvahinkoilmoituksen tapahtuneesta, mutta korvauksia ei ole myönnetty. Heidän mielestään asiassa on tapahtunut kuitenkin vakava hoitovirhe, joten he ovat palkanneet juristin viemään asiaa eteenpäin. 

KYS:n päivystys hoitaa vuosittain noin 45 000 potilasta. KYS:ssä on nyt käynnissä selvitys päivystyksen henkilöstömitoituksesta. Sen perusteella päätetään jatkotoimenpiteistä.

* Sepon ja Marin nimet on muutettu heidän omasta pyynnöstään.

Lue myös:

    Uusimmat