Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Selvitys: Noin puolet jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista suojateillä

Vuosien 2012-2021 aikana polkypyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui 104.
Vuosien 2012-2021 aikana polkypyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui 104.All Over Press
Julkaistu 08.06.2023 09:36(Päivitetty 08.06.2023 11:12)

MTV UUTISET – STT

Yli kolmasosa moottoriajoneuvo-onnettomuuden taajamassa aiheuttaneista kuljettajista oli päihtyneitä.

Vuosina 2012–2021 taajamissa tapahtui yhteensä 445 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, selviää Onnettomuustietoinstituutin laatimasta selvityksestä.

Taajamaonnettomuuksien määrä on noin viidennes kaikista ajanjakson aikana tapahtuneista kuolonkolareista. Taajamaonnettomuuksissa kuoli kymmenen vuoden aikana yhteensä 459 ihmistä.

Selvityksestä on rajattu pois taajamaliikenteessä tapahtuneet sairauskohtausonnettomuudet.

57 prosenttia taajamaonnettomuuksissa kuolleista oli jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Jalankulkijan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui tarkastelujakson aikana 156 ja polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita 104.

Vajaa puolet jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui suojateillä. Tyypillisessä suojatieonnettomuudessa suojatietä suoraan lähestynyt kuljettaja törmäsi tietä ylittäneeseen jalankulkijaan.

Valtaosa pyöräilijöiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista oli moottoriajoneuvon kuljettajan ja polkupyöräilijän yhteenajoja.

Pyöräilyonnettomuuksista 14 prosenttia oli polkupyöräilijän yksittäisonnettomuuksia kuten suistumisia ja kaatumisia ilman muita osapuolia.

Tutkijalautakunnat haluavat parantaa taajamaliikenneturvallisuutta

Tarkastelujakson aikana taajamissa tapahtuneista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista lähes puolet oli suistumisonnettomuuksia. Muut onnettomuudet olivat pääosin erilaisia moottoriajoneuvojen välisiä törmäyksiä.

Moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista kaksi viidestä ajoi päihtyneinä. 44 prosenttia onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät Onnettomuustietoinstituutin selvityksessä turvallisuuden parannusehdotuksia taajamakuolemien ehkäisemiseksi.

Tutkijalautakuntien mukaan yhä useampiin ajoneuvoihin tulisi saada kuljettajan ajolinjan pidossa ja nopeuden hallinnassa tukevia järjestelmiä. Kuljettajien ajokunnon, ajonopeuksien ja turvalaitteiden käytön valvontaa pitäisi tehostaa.

Selvityksessä ehdotetaan, että ajonopeuksia hillittäisiin rakenteellisin keinoin kuten suojateiden korotuksilla, hidasteilla ja poistamalla taajamista pitkät ja katkeamattomat suorat katuosuudet.

Törmäyksiä esimerkiksi pylväisiin voitaisiin selvityksen mukaan estää erilaisilla kaideratkaisuilla ja poistamalla törmäysesteitä liikenneympäristöstä. Tutkijalautakunnat ehdottivat myös liikennevalojen lisäämistä.

Tutkijalautakuntien mukaan ajokykyä heikentävien tekijöiden kuten sairauksien ja lääkityksen tunnistamista tulisi parantaa. Myös lääkäreiden ja ajo-oikeusasioissa toimivaltaisen poliisin yhteistyötä pitäisi kehittää.
 

Lisää aiheesta:

Kuolemaan johtavissa traktorimönkijöiden turmissa menehtyy yleisimmin päihtynyt työikäinenNäin monen hengen turvavyö olisi pelastanut viime vuonnaTieliikenteessä menehtyi viime vuonna 236 ihmistä – "Tavoite puolittaa kuolemat entistä haastavampi"Joka viides kuolonkolari on nuoren kuskin aiheuttama, taustalla usein auton käsittelyvirhe: "Matkustajat voivat luoda kuljettajalle sosiaalista painetta riskien ottamiseen"Jalankulkijoita kuoli viime vuonna liikenteessä vähiten koko tutkintahistorian aikana – pyöräilijäkuolemat kasvussaPyöräturmassa menehtyy usein iäkäs mies – moottoriajoneuvon kanssa kolaroidaan tietä ylittäessä
LiikenneLiikenneturvallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"