Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Selvityksen pysäyttävä tulos: Valtaosa yläkoulun opettajista havaitsee päivittäin nuorilla digipelaamisen haittoja

7:48Oppilaiden digihaitat suuri huolenaihe yläkouluissa – mitä ilmiölle voidaan tehdä?Video: Oppilaiden digihaitat suuri huolenaihe yläkouluissa – mitä ilmiölle voidaan tehdä?
Julkaistu 19.04.2024 07:08
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Kolme neljästä yläkoulujen opettajasta havaitsee päivittäin tai lähes päivittäin haittoja digipelaamiseen liittyen ja kaksi kolmesta sosiaaliseen mediaan liittyen. Tämä selviää MTV Uutisten saamasta EHYT ry:n selvityksestä.  

Lähes kaikki koulujen ammattilaiset ovat huolissaan digipelaamiseen tai sosiaaliseen mediaan liittyvistä haitoista nuorten elämässä.

Harvola, ehyt ry
Projektipäällikkö Aino Harvola pitää selvityksen tuloksia pysäyttävinä.

– Tulokset ovat pysäyttäviä, toteaa projektipäällikkö, Pause-hankkeen projektipäällikkö Aino Harvola EHYT ry:stä.

Lue myös: Kansanedustajat korostivat aikuisten vastuuta ja sosiaalisen median haittoja koulurauhakeskustelussa

Tilanne herättää ammattilaisissa suurta huolta. Laitteiden hallitsemattoman käytön arvioidaan johtavan nuorten elämänhallinnan ja arjen häiriintymiseen, minkä lisäksi digitaalisten medioiden sisällöt ja niiden aiheuttamat tilanteet haastavat kasvattajat uudella tavalla. 

Nuoret poseeraavat kuvan edessäKuvituskuva.jukkarapo@icloud.com

Kuten muidenkin vaikeiden elämäntilanteiden kohdalla, haitat ovat osin päällekkäisiä ja kasautuvat tapauskohtaisesti. 

Millaisista haitoista puhutaan?

– Jaksamisen haasteita, elämänhallinnan haasteita, ajankäytön haasteita ja somessa lisäksi mielen hyvinvointiin liittyviä haasteita sekä erityisesti minäkuva-kehonkuva-akselilla olevia haasteita, luettelee Harvola.

"Se on jatkuvaa"

Kuinka paljon opettajan työajasta menee häiriöiden kitkemiseen?

– Se on jatkuvaa. Useamman kerran oppitunnillakin voi tulla niitä häiriöitä ja keskeytyksiä opettamiseen ja oppimiseen, toteaa OAJ:n juristi Ira Hietanen-Tanskanen.

5:38Häiriöt opetuksessa "jatkuvia" – ammattijärjestö vaatii pikaisia toimiaVideo: Häiriöt opetuksessa "jatkuvia" – ammattijärjestö vaatii pikaisia toimia

– Se on hyvin yleistä, arkista ja vie hirveän paljon aikaa oman työn ohella näitä asioita käsitellä, jatkaa Harvola.

Lue lisää: Uusi nettikiusaamisen muoto leviää TikTokissa

Turhautuneisuus pelisääntöjen toimimattomuuteen ja kokemus keinojen puutteesta saavat ammattilaiset kaipaamaan selkeämpiä linjauksia digilaitteista koulussa.

Moniammatillinen yhteistyö koetaan tärkeäksi, sillä eri työnkuvat tuovat mukanaan erilaisia nuorten kohtaamisen mahdollisuuksia, joista käsin on mahdollista puuttua haittoihin erilaisilla keinoilla.

Nainen käyttää puhelintaKuvituskuva.jukkarapo@icloud.com

Nuoret tietoisia haitoista

Moni ammattilainen kertoo oppilaiden olevan hyvin tietoisia haitoista, mutta kokee usein niihin vaikuttamisen olevan vaikeaa. Selvityksen mukaan vanhemmat ovat koulun ammattilaisia vähemmän huolissaan digihaitoista.

– Nuoret nostavat niitä asioita enemmän esille ammattilaisten kanssa kuin kotona, sanoo Harvola.

Koulun aikuisilta pyydetään apua esimerkiksi somesta löydetyn tiedon arviointiin tai kiusaamisen selvittelyyn. Selvityksen mukaan vastuu digilaitteisiin liittyvistä keskusteluista kasautuu henkilökunnan jäsenille, jotka ovat asiasta valmiiksi kiinnostuneita. Tämä voi olla luontevaa, mutta voi samalla huomaamatta eriarvoistaa kouluja.

Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi.

"Kännykät ennaltaehkäisevästi pois"

EHYT-järjestössä toivotaan enemmän keskustelua kodin ja koulun kasvatuksellisesta työnjaosta. OAJ:ssa tahdotaan kännyköitä ylipäätänsä pois oppitunneilta.

– Paras ratkaisu olisi se, että kännykät olisivat ennaltaehkäisevästi mahdollista ottaa pois. Tiedetään, että kännykät häiritsevät opetusta ja oppimista, kertoo Hietanen-Tanskanen.

Lue lisäksi: Asiantuntijan mukaan sisältö, jota suomalaislapset näkevät sosiaalisessa mediassa, ei sovi edes iltauutisiin

Haittojen ohella on syytä puhua myös hyödyistä. Ammattilaiset kertovat, että digipelaaminen kehittää kielitaitoa ja antaa nuorille onnistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksia. 

nuoret poseeraavat kameran edessä, selfieKuvituskuva.jukkarapo@icloud.com

Hallitus on antamassa syksyllä eduskunnalle lakiesityksen, joka pyrkii antamaan kouluille lisää keinoja luoda paremmat mahdollisuudet työrauhaan. Opetusministeri Anna-Maja Henriksson kertoo MTV Uutisille, että tuleva laki ei estä oppilaita tuomasta kännyköitä kouluun.

Selvitykseen saatiin 884 vastausta, joista 504 kappaletta oli nuorten huoltajilta ja 380 yläkoulujen henkilös­töltä. Lisäksi toteutettiin 13 kappaletta teemahaastatteluja. Laaja aineisto on jaettu kahteen julkaisuun, joista ensimmäisessä käsitellään koulujen henkilökunnan tarpeita nuorten digihaittojen suhteen.

Lisää aiheesta:

Rehtorit varoittavat lasten mielenterveyden kriisistä – mikä avuksi?Ruutuaika voi olla hyvä ohjenuora, mutta yhteen seikkaan tulisi kiinnittää erityistä huomiotaLapset ja nuoret itsekin huolissaan ruutuajastaan ja keskittymisvaikeuksistaan – Terapeutti-Villen kiistellystä ehdotuksesta ratkaisu?Koulupoissaolot räjähtivät käsiin – "Jopa 100 000 lapsella ja nuorella Suomessa ahdistukseen liittyvää oireilua"Nuoret tuskastuvat, kun palveluissa tulee vastaan kömpelö viranomaiskieli – ”Avun tai tuen hakeminen voi loppua kuin seinään”Lasten psyykkiseen oireiluun haetaan apua aiempaa enemmän: "Kiusaamisen vastainen ohjelma saatava käyttöön kaikkialla viimeistään nyt"
KoulutusSosiaalinen mediaKouluNuoretTerveys ja hyvinvointiMielenterveysKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Koulutus
  • 06:56
    Orpon hallitus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • pe07:45
    Ilmastonmuutos

    Toimintaa ahdistuksen tilalle – Lahden lukiolaisille opetetaan ilmastovaikuttamista

  • pe07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • ti15:43
    SDP

    SDP:n helsinkiläisvaltuutettu on liioitellut koulutustaan – ”En sano, että minulla on joku roskistutkinto”

  • 24.10.22:32
    Opiskelu

    "Maailman onnellisin opiskelija" – Oulun yliopistossa ainutlaatuista kurssitarjontaa