Selfie-lelua markkinoidaan joululahjaksi 8-vuotiaille – tämä äiti kertoo, miksei todellakaan aio ostaa sitä

Lapsille suunnatulla Mikrofonilla voi nauhoittaa oman esityksensä ja ladata sen sitten sovellukseen muiden arvioitavaksi.

SelfieMic julkaistiin sopivasti joululahjamarkkinoille. Kyseessä ei ole huipputekninen koti-insinöörin tai maailmanmatkailijan apuväline, vaan lelu, jonka kohderyhmää ovat 8–11-vuotiaat.

Naomi Greenaway kirjoitti Daily Mailissa, miksei koskaan tule ostamaan kyseistä lelua lapsilleen. Greenaway on varma, että toimitusjohtajat ovat palaverissaan kehitelleet selfie-mikrofonin, koska sosiaalinen media, selfiet ja julkkikset ovat nyt "in".

Mikrofonilla voi nauhoittaa oman esityksensä ja ladata sen sitten sovellukseen muiden arvioitavaksi.

– Päässäni kuvittelen 8-vuotiaan tyttäreni, ”turhamaisuustikun” kohderyhmän, kuvaamassa itseään keikaroimassa kuin (laulaja) Ariana Grande, Greenaway kuvailee.

Tältä se näyttää:

Hänen lapsensa laulavat ja teeskentelevät esiintyjiä muutenkin. Greenawayn mukaan siinä, että tytöt pukeutuvat ja tanssivat, ja siinä, että tytöt pukeutuvat, tanssivat, nauhoittavat itseään ja joutuvat arvostelluiksi, on valtava ero.

– On melkein ennustettavissa, että heidän ajatuksensa harhautuvat: ”en tajunnut, että naamani näyttää tuosta kulmasta tuolta” tai ”näytän vähän hassulta, kun nauran noin” tai, pahempaa, ”käsivarteni näyttää tässä kuvassa vähän lihavalta” tai, vielä pahempaa, ”käsivarteni näyttää lihavammalta kuin hänen käsivartensa tässä kuvassa”. Ja tämä kaikki ennen kuin he ovat jakaneet videon SelfieMic-sovellukseen ja saaneet ääniä kanssakäyttäjiltään.

Asiaa tutkinut Greenaway huomasi, että lelun sovellus on itse asiassa tarkoitettu yli 13-vuotiaille, vaikka itse tuotetta markkinoidaan nuoremmille.

Greenawayn mukaan on outoa, että lelu on jo voittanut vanhempien raadeissa esimerkiksi parhaan musiikkilelun ja parhaan elektronisen lelun palkintoja.

Vanhemmuussivusto Parent Counsellingin perustaja Rosalie Ajzensztejnin mukaan lelu on epäterve ja ruokkii ajatusmallia, jossa lapsi huolehtii omasta ja kavereidensa ulkonäöstä ja epätäydellisyyksistä. Kavereiden kanssa laulaminen ja esiintyminen on positiivista sosiaalista toimintaa, mutta kun laulantaa videoidaan, näkökulma muuttuu: äkkiä lapsia alkaa kiinnostaa, mitä muut heistä ja heidän ulkonäöstään ajattelevat.

– Olen varautunut haasteisiin, joita lapseni kohtaavat teini-iässään, kun heidän nettielämänsä näyttelee epäilemättä tärkeää roolia heidän kokonaistyytyväisyydessään. Mutta että tämä itseriittoinen kulttuuri valuu esiteini-ikäisten sukupolveen, ja lelukauppojen hyllyihin, on paljon masentavampi ajatus, Greenaway kuvaa.

***


Lue myös:

    Uusimmat