Opettajia halutaan kouluttaa paremmin tunnistamaan ja torjumaan seksuaalista häirintää kouluissa.
Julkisuuteen on tullut useita häirintätapauksia, joista osa on uhrien mukaan saanut jatkua vuosikymmeniä. Myös kokonaisille ikäluokille tehdyt kyselyt kertovat, että jopa alakoululaiset joutuvat kohtaamaan seksuaalista häirintää.
Häirintäkysymyksiä käsitellään opettajankoulutuksessa kuitenkin sirpaleisesti ja yhteiset linjaukset puuttuvat, kertovat STT:n haastattelemat asiantuntijat.
Esimerkiksi Tampereen yliopistossa häirintäaiheet ovat esillä ensimmäisenä vuotena liikunta- ja terveystieteen opinnoissa sekä myöhemmin kahdessa muussa opintojaksossa. Kirjavuutta lisää se, että käsittelytapa riippuu opettajasta.
– On kurssin opettajan autonomian varassa, miten ja millä tavalla aihetta käsitellään, kertoo Tampereen yliopiston kasvatustieteiden professori Marita Mäkinen.
Myös Oulun yliopiston opettajankoulutuksessa häirintää käsitellään pienissä annoksissa useilla eri kursseilla.
– Lisäksi opiskelijat voivat tehdä sivuaineopintoja sukupuolentutkimuksen yksikössä, jossa väkivalta ja väkivallattomuus ovat keskeisiä teemoja. Näitä kursseja kaikki tosin eivät suorita, koska ne ovat sivuaineita, kasvatustieteiden professori Eila Estola Oulun yliopistosta kertoo.
"Haastavaa löytää tilaa"
Myöskään Turun yliopistossa ei ole opintojaksoa, joka keskittyisi pelkästään ja kohdennetusti häirintäkysymyksiin.
