Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sario lähetyksessä: Myyjä vastaa tuotteesta pidempään kuin takuuajan

Julkaistu 02.11.2010 13:39(Päivitetty 02.11.2010 13:42)

Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kertoi Studio55.fi-lähetyksessä kuluttajan oikeuksista.

Tuula Sario muistutti ohjelmassa, että lain mukaan tuotteen täytyy olla kunnossa ja ensiluokkainen, ellei sitä ole ostettu sekundalaatuisena, ja toimia tietyn ajan.

Kauppojen myöntämällä kahden vuoden takuulla ei siis ole käytännössä mitään merkitystä, sillä jo laki takaa ostajalle turvan. Kaupat voivat sen sijaan vapaaehtoisesti myöntää sen lisäksi omia takuitaan.

Tuula Sario kuitenkin varoittelee lankeamasta esimerkiksi elektroniikkakaupoissa myytäviin "ylimääräisiin takuisiin".

– Se on vain rahanmetsästyskusaus, jolla yritetään saada asiakas maksamaan tuotteesta enemmän. Esimerkiksi television tulisi kestää kauemmin kuin vuoden tai kaksi, Sario muistutti lähetyksessä.

– Myyjällä on joka tapauksessa tuotteesta vastuu, joten miksi maksaa ylimääräistä siitä, että myyjä noudattaa lakia?

Myyjä vastaa myös huollosta

Jos laite rikkoutuu, kun takuuaika on jo mennyt umpeen, mutta laitteen tulisi kaiken järjen mukaan kestää pidempään, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan, jos kauppa ei suostu yhteistyöhön.

– Esimerkiksi pölynimurin pitäisi kestää kolme neljä vuotta ainakin. Jos se hajoaa vuoden päästä, se on ollut susi jo syntyessään, Sario sanoi.

Hänen mukaansa emme voi yksinkertaisesti tyytyä siihen, että tuote nykyään kestäisi vain vuoden tai kaksi.

Monesti liikkeet myös patistavat asiakkaita viemään itse laitteitaan muualle huoltoon. Se on kuitenkin täysin myyjän tehtävä, ja asiakkaalle ei tulisi koitua tavaran virheestä kustannuksia. Jopa mahdolliset matka- ja asennuskulut kuuluisi korvata asiakkaalle.

Klikkaa kuvaa ja katso päivän ohjelmasta, mitä muuta Tuula Sariola kehottaa pitämään mielessä kuluttajan oikeuksista.

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa