Rallikuski Sami Pajarin äkillinen ilmoitus yhteistyön lopettamisesta kartanlukijansa Enni Mälkösen kanssa oli juuri WRC2-mestaruuden varmistuttua ikävin mahdollinen käänne nuoren kuskin jatkoa ajatellen.
Pajari ja Mälkönen ajoivat sunnuntaina toisena maaliin Japanin MM-rallin WRC2-kisassa ja varmistivat mestaruuden kolmen pisteen erolla Oliver Solbergiin.
Kaksikko nousi yhdessä tuulettamaan saavutusta autonsa katolle, mutta pian kisan päättymisen jälkeen Pajari kertoi julkisuuteen, ettei jatka ensi kaudella Toyotan WRC-tiimiin siirtyessään yhteistyötä Mälkösen kanssa.
Mälkönen oli tietoinen päätöksestä jo ennen Japania, mutta kertoi asian olleen täysin hänestä itsestään riippumaton päätös.
MTV Urheilun asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa pitävät tapaa, jolla asia tuotiin julki, erityisen huonona.
– Ei tuo nyt kovin reilulta menettelyltä vaikuta siihen nähden, että he ovat juuri varmistaneet mestaruuden. Kyllä tuo olisi pitänyt eri tavalla hoitaa, Tahko sanoo suoraan.
Ketomaata kiinnostaisi tietää, ovatko Pajari ja Mälkönen keskustelleet mahdollisista ongelmakohdistaan riittävästi ennen kuin tilanne on johtanut tähän pisteeseen.
– Vähintään olisi ollut oikeutettua, että jos muutosta tarvitaan, niin siihen olisi varmaan ollut tavat hoitaa asia jotenkin muuten kuin yksipuolisesti ilmoittamalla.
– Muutoksia täytyy tehdä, jos niihin on perustellut syyt. Minua kiinnostaa kuitenkin, että onko niitä asioita yritetty korjata Ennin kanssa, Ketomaa kommentoi.
(juttu jatkuu kuvan jälkeen)
LUE MYÖS: Enni Mälkönen avautui Sami Pajarin yllätyspäätöksestä: "Olen hyvin surullinen"
Riku Tahko olisi odottanut, että edes jotain ratkaisun taustoista olisi kerrottu julkisuuteen. Pajari ei vielä maanantain tiedotustilaisuudessakaan tarjonnut avoimiin kysymyksiin vastauksia.
– Taustoista ei nyt tiedä, mutta se olisi ymmärrettävin syy, jos henkilökemiat eivät pelaa. Tiedossahan on myös se, että kuljettaja–kartanlukijapari on enemmän neljän seinän sisällä kuin moni aviopari. He istuvat niin paljon samassa autossa, että jos kemia ei pelaa, niin siitä tulee kyllä hampaiden kiristelyä.
– Silloin se kannattaisi kyllä kertoa molempien osalta suoraan, jos se näin on. Kyllähän sen molemmat aistivat, ei vain toinen, Tahko toteaa.
Negatiivinen ilmapiiri pahaan kohtaan
Vielä erikoisemmaksi tilanteen tekee se, ettei Toyotalla ollut maanantain tiedotustilaisuudessaan esitellä Pajarin uutta kartturia. Ketomaan on vaikea uskoa, että tiimi olisi vaatinut 22-vuotiaalle Pajarille kokeneempaa mentoria rinnalle.
– Minä en osta tuota selitystä. Toyotaa ei kiinnosta mikään muu kuin että tulee tulosta. Kun katsotaan, miten kovaa he ajoivat Rally1-autolla Suomen, Chilen ja Keski-Euroopan rallit, se kertoo, miten hyvää heidän työskentelynsä on ollut kokonaisuutena, Ketomaa vastaa.
– Aina on yksityiskohtia, joita täytyy viilata, mutta nyt niitä on paljon enemmän, kun vaihtuu kartturi ja tulee yhteensulautumisen vaihe. Hirveän suuren riskin he ottavat, hän lisää.
LUE MYÖS: Sami Pajarilta tiedusteltiin Enni Mälkönen -kohupäätöksestä – napakka vastaus hämmästelyihin
Pajarille Japanin MM-rallin jälkeinen maanantai olisi voinut olla iloisempikin päivä. WRC2-mestaruuden jälkeen Toyota julkisti yllätysuutisen, että nuori suomalaiskuski saa ajaa ensi vuonna täyden kalenterin Rally1-autolla.
Nyt Pajarin on nopealla aikataululla omaksuttava toimintatavat uuden kartanlukijan kanssa ilmapiirissä, joka ei tue onnistumista.
– Kun urheilijoilta vaaditaan voittoja, hänen ympärillään pitää olla positiivinen henki. Nyt tämä on aiheuttanut valtavan negatiivisuusryöpyn, joka kohdistuu valitettavasti siihen kuljettajaan, jonka pitäisi ensi vuonna suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla kaikkein kovimpien paineiden alla, Ketomaa sanoo.
– Ymmärrän tietysti Samiakin siinä, että puhutaan pienten marginaalien lajista ja paineet kasvavat. Hänellä pitäisi olla ammatti-ihmiset taustalla, jotka hoitavat tällaiset asiat niin, että Sami Pajarin brändi pysyy nosteessa. Nyt tämä hoitotapa näyttää ihmisten silmissä hyvin ikävältä.