Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sama vanne, kaksi hintaa – onko kalliimpi aina parempi?

Halpa ja kallis vanne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta ominaisuuksissa voi olla paljonkin eroja.
Halpa ja kallis vanne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta ominaisuuksissa voi olla paljonkin eroja.
Julkaistu 16.02.2016 09:45

MTV LIFESTYLE

Mikä selittää vanteiden hintahaitarin järjettömältä tuntuvan suuruuden?

Monia autoilijoita kohtaa keväällä satojen eurojen menoerä, kun iskee pakko tai turhamaisuus – ja on mentävä vannekauppaan. Vanteisiin voi hassata rahaa sadoista euroista aina tuhansiin euroihin saakka. Mikä on syynä hintahaitarille?

– Hintoihin vaikuttavat vanteiden laatu-, materiaali- ja kokoerot sekä eri vanne- tai automerkkien brändiarvo, vastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Hintavampi on kevyempi

Vesalainen kertoo, että yleensä kalliimpi alumiinivanne on huomattavasti kevyempi kuin vastaavan kokoinen edullisempi.

– Näin ollen kalliimmilla alumiinivanteilla ajettaessa auton massa on pääsääntöisesti pienempi kuin vastaavankokoisilla halvemmilla vanteilla, mikä saattaa teoreettisesti näkyä marginaalisena säästönä polttoainekuluissa. Kevyempien vanteiden myötä myös auton jousittamaton massa pienenee. Näin auton alustan osat joutuvat pienemmälle rasitukselle ja rengas pysyy tiessä kiinni paremmin, koska iskunvaimennin ehtii toimia suunnitellusti.

Vannekoon kasvaessa myös vanteen massa kasvaa. Iso alumiinivanne painaa usein selkeästi enemmän kuin alkuperäinen peltivanne, jolloin alustan osien rasitus kasvaa.

Vannekokoko vaikuttaa olennaisesti myös hintaan – sekin kasvaa. Lisäksi isommille vanteille tarvitaan tuumakooltaan suuremmat, matalaprofiilisemmat ja leveämmät renkaat.

– Myös renkaiden hinta nousee tuuma tuumalta eli pääsääntöisesti isompi ja leveämpi rengas maksaa aina enemmän kuin pienempi ja kapeampi, Vesalainen tietää.

Nopeusluokan kasvaessa kilometrikestävyys yleensä kärsii

Iso ja mataprofiilinen rengas kuluu automallille suunniteltua vakiokokoa selkeästi nopeammin. Renkaan leveyden kasvaessa ja profiilin madaltuessa sille määritelty nopeusluokka yleensä kasvaa.

Korkeamman nopeusluokan renkaissa renkaan runko on paljon jäykempi kuin alhaisempiin nopeuksiin tarkoitetuilla. Vaikka rengas tuntuu kovalta ja jäykältä, saattaa sen kumiaines olla hyvinkin pehmeää. Pehmeydellä tavoitellaan parempaa pitoa kuivalla asfaltilla, kovissa nopeuksissa.

Leveä rengas kuluu usein nopeammin kuin kapeampi, mikä selittyy osittain juuri kumiaineksen pehmeydellä. Autonvalmistajan suunnittelemaa leveämmän renkaan kosketuskulma tiehen on usein väärä, mikä myös aiheuttaa epätasaista ja ennenaikaista kulumista. Lisäksi keskeinen tekijä on, että leveitä renkaita käytetään yleensä tehokkaammissa autoissa. Kun tehoa on tarjolla, sitä usein myös käytetään.

– Kuljettajan urheilullinen ajotapa edesauttaa leveiden renkaiden kulumista. Isompien ja leveämpien renkaiden tuoma sporttinen ulkonäkö ja olemus houkuttelevat herkästi sporttisempaan ja renkaita kuluttavaan ajotapaan.

Suurempien ja matalaprofiilisten renkaiden asennuksesta saatetaan veloittaa enemmän kuin vakiokokoisten renkaiden kohdalla. Kaikki nämä tekijät yhdessä nostavat rengaskustannuksia tuntuvasti, jos valinta kohdistuu vakiokokoa suurempiin kumeihin.

Lisää aiheesta:

Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Rengasmelua on kahta erilaista – EU vaatii ilmoittamaan vain sen, jolla ei ole mitään tekemistä matkustusmukavuuden kanssa"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Ole tarkkana auton tuunauksen kanssa – nämä viritykset voivat olla vaaraksi205 55 R16 94V XL – tiedätkö, mitä rengasmerkinnät tarkoittavat?Autoilu on Suomessa kallista – näin helposti voit säästää pitkän pennin
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • Eilen14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää