Sama vanne, kaksi hintaa – onko kalliimpi aina parempi?

Mikä selittää vanteiden hintahaitarin järjettömältä tuntuvan suuruuden?

Monia autoilijoita kohtaa keväällä satojen eurojen menoerä, kun iskee pakko tai turhamaisuus – ja on mentävä vannekauppaan. Vanteisiin voi hassata rahaa sadoista euroista aina tuhansiin euroihin saakka. Mikä on syynä hintahaitarille?

– Hintoihin vaikuttavat vanteiden laatu-, materiaali- ja kokoerot sekä eri vanne- tai automerkkien brändiarvo, vastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Hintavampi on kevyempi

Vesalainen kertoo, että yleensä kalliimpi alumiinivanne on huomattavasti kevyempi kuin vastaavan kokoinen edullisempi.

– Näin ollen kalliimmilla alumiinivanteilla ajettaessa auton massa on pääsääntöisesti pienempi kuin vastaavankokoisilla halvemmilla vanteilla, mikä saattaa teoreettisesti näkyä marginaalisena säästönä polttoainekuluissa. Kevyempien vanteiden myötä myös auton jousittamaton massa pienenee. Näin auton alustan osat joutuvat pienemmälle rasitukselle ja rengas pysyy tiessä kiinni paremmin, koska iskunvaimennin ehtii toimia suunnitellusti.

Vannekoon kasvaessa myös vanteen massa kasvaa. Iso alumiinivanne painaa usein selkeästi enemmän kuin alkuperäinen peltivanne, jolloin alustan osien rasitus kasvaa.

Vannekokoko vaikuttaa olennaisesti myös hintaan – sekin kasvaa. Lisäksi isommille vanteille tarvitaan tuumakooltaan suuremmat, matalaprofiilisemmat ja leveämmät renkaat.

– Myös renkaiden hinta nousee tuuma tuumalta eli pääsääntöisesti isompi ja leveämpi rengas maksaa aina enemmän kuin pienempi ja kapeampi, Vesalainen tietää.

Nopeusluokan kasvaessa kilometrikestävyys yleensä kärsii

Iso ja mataprofiilinen rengas kuluu automallille suunniteltua vakiokokoa selkeästi nopeammin. Renkaan leveyden kasvaessa ja profiilin madaltuessa sille määritelty nopeusluokka yleensä kasvaa.

Korkeamman nopeusluokan renkaissa renkaan runko on paljon jäykempi kuin alhaisempiin nopeuksiin tarkoitetuilla. Vaikka rengas tuntuu kovalta ja jäykältä, saattaa sen kumiaines olla hyvinkin pehmeää. Pehmeydellä tavoitellaan parempaa pitoa kuivalla asfaltilla, kovissa nopeuksissa.

Leveä rengas kuluu usein nopeammin kuin kapeampi, mikä selittyy osittain juuri kumiaineksen pehmeydellä. Autonvalmistajan suunnittelemaa leveämmän renkaan kosketuskulma tiehen on usein väärä, mikä myös aiheuttaa epätasaista ja ennenaikaista kulumista. Lisäksi keskeinen tekijä on, että leveitä renkaita käytetään yleensä tehokkaammissa autoissa. Kun tehoa on tarjolla, sitä usein myös käytetään.

– Kuljettajan urheilullinen ajotapa edesauttaa leveiden renkaiden kulumista. Isompien ja leveämpien renkaiden tuoma sporttinen ulkonäkö ja olemus houkuttelevat herkästi sporttisempaan ja renkaita kuluttavaan ajotapaan.

Suurempien ja matalaprofiilisten renkaiden asennuksesta saatetaan veloittaa enemmän kuin vakiokokoisten renkaiden kohdalla. Kaikki nämä tekijät yhdessä nostavat rengaskustannuksia tuntuvasti, jos valinta kohdistuu vakiokokoa suurempiin kumeihin.

Lue myös:

    Uusimmat