Mikä selittää vanteiden hintahaitarin järjettömältä tuntuvan suuruuden?
Monia autoilijoita kohtaa keväällä satojen eurojen menoerä, kun iskee pakko tai turhamaisuus – ja on mentävä vannekauppaan. Vanteisiin voi hassata rahaa sadoista euroista aina tuhansiin euroihin saakka. Mikä on syynä hintahaitarille?
– Hintoihin vaikuttavat vanteiden laatu-, materiaali- ja kokoerot sekä eri vanne- tai automerkkien brändiarvo, vastaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Hintavampi on kevyempi
Vesalainen kertoo, että yleensä kalliimpi alumiinivanne on huomattavasti kevyempi kuin vastaavan kokoinen edullisempi.
– Näin ollen kalliimmilla alumiinivanteilla ajettaessa auton massa on pääsääntöisesti pienempi kuin vastaavankokoisilla halvemmilla vanteilla, mikä saattaa teoreettisesti näkyä marginaalisena säästönä polttoainekuluissa. Kevyempien vanteiden myötä myös auton jousittamaton massa pienenee. Näin auton alustan osat joutuvat pienemmälle rasitukselle ja rengas pysyy tiessä kiinni paremmin, koska iskunvaimennin ehtii toimia suunnitellusti.
Vannekoon kasvaessa myös vanteen massa kasvaa. Iso alumiinivanne painaa usein selkeästi enemmän kuin alkuperäinen peltivanne, jolloin alustan osien rasitus kasvaa.
Vannekokoko vaikuttaa olennaisesti myös hintaan – sekin kasvaa. Lisäksi isommille vanteille tarvitaan tuumakooltaan suuremmat, matalaprofiilisemmat ja leveämmät renkaat.
