Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Tekevätkö ihmiset autoilleen jotain sellaisia muokkauksia, jotka eivät välttämättä ole viisaita?
Vastaus: Päivä pitenee ja kevät lähestyy. Perinteisesti kevätaurinko saa autokuumeen nousemaan. Mikäli oma elämäntilanne ei salli auton päivittämistä uudempaan, saattaa mieleen juolahtaa nykyisen auton piristäminen tavalla tai toisella. Tämä ei usein ole kuitenkaan kovin viisasta.
Lähtökohtaisesti auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla sellaisena kuin se on alun perin suunniteltu. Erilaiset jälkikäteen tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa erilaisia lieveilmiöitä auton ajettavuuteen, kestävyyteen ja turvallisuuteen.
Jos haluaa matalan auton, kannattaa ostaa sellainen, joka on jo alun perin tehtaalta toimitettu matalalla alustalla. Vastaavasti halutessaan ison tuumakoon leveät renkaat, kannattaa hankkia auto, jonka ohjausgeometria, pyöräntuenta ja muut alustaratkaisut ovat alun perin suunniteltu tällaisille renkaille. Sama logiikka pätee auton suorituskykyyn ja tehoon.
Rengaskoon kasvattaminen
Auton rekisteröintitodistuksessa on mainittu autonvalmistajan suosittelemat rengaskoot. Rengaskoon suurentaminen alkuperäistä suuremmaksi kiehtoo usein erityisesti ulkonäkösyistä. Yleensä renkaan tuumakoon suurentuessa sen profiili pienenee. Matalaprofiilisempi rengas joustaa korkeaprofiilista vähemmän, jolloin iskut välittyvät auton alustaan ja matkustamoon huomattavasti voimakkaampina kuin vakiorenkailla ajettaessa. Tämä altistaa usein auton alustan ja ohjauksen osat normaalia nopeammalle kulumiselle. Samalla kärsii myös matkustusmukavuus.

