Niina ryhtyi suurin toivein HopLop-yrittäjäksi – joutui viime viikolla laittamaan lapun luukulle koronan takia: "Kaikkemme yritimme, että olisimme saaneet vuokravelat anteeksi"

Keravalainen Niina Kontusalmi, 31, kertoo MTV Uutisille, miten vaikeudet vuokranantajan kanssa vaikeuttivat koko kolme ja puoli vuotta kestänyttä yrittäjäntaivalta.

Yrityksen kassavirta pysähtyi kokonaan koronan vuoksi keväällä. Vuokranantaja ei kuitenkaan suostunut vuokranalennuksiin, eivätkä kesän tai syksyn pienet asiakasmäärät enää riittäneet kulujen kattamiseen.

– Tämä on ollut koko kolme ja puoli vuotta ihan katastrofia, puuskahtaa Hoplop -yrittäjä Niina Kontusalmi MTV Uutisten haastattelussa.

Viime sunnuntai oli Kontusalmelle monella tapaa merkittävä päivä.

Tasan kymmenen vuotta aiemmin hän oli aloittanut työntekijänä Keravan Hoplop -sisäleikkipuistossa. Hän oli ollut tuolloin opiskelija, jolle oli opintojen jälkeen avautunut ura sisäleikkipuiston vuoropäällikkönä, puistopäällikkönä ja kolme ja puoli vuotta sitten puiston omistajana.

Sunnuntai-iltana hän kuitenkin hyvästeli viimeiset asiakkaat ja kutsui paikan entisiä ja nykyisiä työntekijöitä puiston ravintolaan illalliselle. Illallisen jälkeen hän laittoi yrittäjäkaverinsa kanssa lapun luukulle.

– Parasta on ollut lasten riemu ja onnellisuus. Nehän ovat aina olleet ihan täpinöissään ja onnellisia, eivät ole malttaneet odottaa, että ovat saaneet juosta leikkimään.

Ensimmäinen vuosi sujui hyvin

Vuonna 2017 Niina osti entiseltä esimieheltään Keravan HopLopin yritystoiminnan. Puistopäällikkönä hän tunsi hyvin puiston ja yrityksen toiminnan. Toiseksi omistajaksi tuli Emmi Benson, jota ajatus yrittäjyydestä oli kiehtonut aina.

– Kaikki lähti tosi hyvin. Oli valmis liiketoiminta ja valmis asiakaskunta. Asiakkaat eivät periaatteessa edes nähneet, että mitään oli tapahtunut, sillä puisto oli sijainnut tässä jo monta vuotta.

Yrityksellä ei ollut lainkaan pääomaa esimerkiksi uusiin laitteisiin, ja uusina yrittäjinä he aloittivat välittömästi sen kerryttämisen. Ensimmäinen kesä oli sateinen, eli sisäleikkipuistojen kannalta erityisen hyvä. Kaikki vaikutti menevän suunnitelmien mukaan, mutta ihmetystä herättivät pienet vuokralaskut.

Ikävä joululahja

Yrittäjät ottivat yhteyttä vuokranantajaan, keskieurooppalaiseen M7-kiinteistösijoitusyhtiöön, josta todettiin, että alhaiset vuokrat johtuvat aiemmasta ylilaskutuksesta. Kun alhaiset vuokralaskut jatkuivat, he olivat asiasta yhteydessä vuokranantajaan vielä toistamiseen. Kaiken vakuutettiin kuitenkin olevan kunnossa.

– Päivää ennen jouluaattoa vuokranantaja soitti, että olette maksaneet 30 000 euroa liian vähän vuokraa. Oli tämmöinen inhimillinen virhe käynyt, ja teidän pitäisi maksaa tämä nyt.

Takaisin nollapisteeseen

Ensimmäisen yrittäjävuoden jälkeen kaksikko oli siis takaisin alkupisteessä, sillä kaikki mitä oli saatu kerrytettyä edellisenä vuonna, meni vuokranantajalle.

Vuoden 2018 kesällä riitti aurinkoisia ulkoilukelejä toisensa perään. Asiakkaita oli koko kesän ajan todella vähän. Myös syksyllä upeat ulkoilukelit jatkuivat. Oli sanomattakin selvää, ettei edellisen vuoden tasolle päästäisi.

Loppusyksystä tilanne parani hieman ja vuosi 2019 sujui mukavasti. Niina sai kolmannen lapsensa ja kaikki näytti sittenkin alkavan luistaa.

Kunnes tuli kevät 2020. Koronan vuoksi puisto jouduttiin sulkemaan kolmeksi kuukaudeksi. Vuokria jäi rästiin, eikä vuokranantaja suostunut neuvottelemaan niiden suuruudesta.

– Olemme vitsillä heitelleet matkan varrella, että voisiko enää tulla mitään pahempaa. Tämä oli taas sellainen tilanne. Kun korona tuli, aloimme tosissaan miettimään, että missä vaiheessa on se, kun päätämme itse lopettaa.

 Nuoret yrittäjät uskovat tulevaan - koronasta huolimatta (Uutisaamun haastattelu 8.9.2020)

Nuoret yrittäjät uskovat tulevaan - koronasta huolimatta 7:19

"Yksi vuokralainen sinne tai tänne"

Vuokranantaja ei suostunut edes pahimpina kuukausina tinkimään vuokrien suuruudesta, mutta osapuolet pääsivät kesällä sopimukseen, että rästissä olevien vuokrien maksu alkaisi tammikuussa 2021. Nämä pitäisi pystyä kattamaan samalla, kun yrittäjät maksaisivat juoksevia vuokria. Asiakasmäärät pysyivät loppukesän ja alkusyksyn aikana pieninä.

– Yritin selittää, että kun konkurssiin mennään, liiketila tulee jäämään pitkäksi aikaa tyhjäksi. Kyseessä oli kuitenkin iso sijoitusyhtiö, jota ei hirveämmin kiinnosta. Yksi vuokralainen sinne tai tänne.

Vaikka parivaljakko olisi halunnut jatkaa, pikkuhiljaa kesän aikana alkoi kypsyä lopettamispäätös.

Kaksikko haki ja sai Business FInlandin kehittämistukea, mutta tämä olisi pitänyt käyttää yritystoiminnan kehittämiseen, eikä koronan tuomaan kassavirtavajeeseen.  He päätyivät palauttamaan summan saamallaan Valtion yleistuella, joka kattoi yhden kuun vuokran.

– Olimme molemmat puoli vuotta nostamatta penniäkään palkkaa. Siinä vaiheessa aloimme miettiä vaakakupin toista puolta, eli mikä on oman perheen ja mielenterveyden kannalta parasta.

Ei mahdollisuutta jatkaa

Viime sunnuntaina, kun Keravan Hoplop-vuosia juhlistettiin illallisella, olo ei ollutkaan enää surullinen, vaan enemmänkin haikea.  Kyse oli ollut unelmasta, jolle yrittäjäkaksikko antoi yli kolmen vuoden ajan kaikkensa. Tarvetta jossitteluun ei jäänyt.

– Nyt oli aika pistää pillit pussiin. Me olemme tehneet kaikkemme.

Kymmenen vuotta Niina on saanut olla aitiopaikalla seuraamassa lasten iloa ja riemua. Hoplop -käynnit ovat harvalle lapselle jokapäiväisiä.

– Meidän puistomme on ollut pienille lapsille kompaktin kokoinen. Muut Hoplopit ovat suuria, jolloin aikuinenkin joutuu menemään mukana, eikä saa samalla omaa hengähdyshetkeä.

Keravan Hoplopissa vanhempi saattoi lukea kahvikupillisen ääressä naistenlehteä, sillä pöydistä oli näköyhteys leikkipaikkoihin. Niina huomasi, että monet kanta-asiakkaat olivat keksineet tämän.

Hän muistelee kulunutta kymmentä vuotta lämmöllä. Uusi työpaikkakin on tiedossa. Tarkempia tulevaisuudensuunnitelmia hän ei tohdi vielä paljastaa, mutta niihin ei liity Hoplop.

– Kiitos kaikille meillä käyneille asiakkaille. On ollut mukava palvella.

Vuokranantaja vastaa: Mahdotonta jättää vuokria perimättä

M7:n Suomen toimistolta ei haluttu kommentoida tapausta, mutta yhtiön viestintää Euroopassa hoitava Richard Sunderland kertoo MTV Uutisille sähköpostitse, että yhtiö on pahoillaan vuokralaistensa ahdingosta. Vuokrien alentaminen tai perimättä jättäminen ei olisi kuitenkaan sijoittajien edun tai pankkien luottosopimusehtojen mukaista.

“Valitettavasti Covid-19 on vaikeuttanut merkittävästi liiketoimintaa monilla toimialoilla ja olemme aktiivisesti asiakkaidemme kanssa läpi Euroopan pyrkineet tarpeen vaatiessa löytämään keinoja auttaa heitä tässä kaikki yllättäneessä tilanteessa. Namimami Oy:lle olemme antaneet lykkäystä vuokrien maksuun neljältä kuukaudelta maaliskuusta kesäkuuhun, jolloin heidän liiketoimintansa jälleen lähti liikkeelle ja sopineet, että vuokrien takaisinmaksusta sovitaan tarkemmin vuoden 2021 alusta. Olemme tavoitelleet tällä lisäaikaa molemmille osapuolille arvioida tilanteen etenemistä. Olemme erittäin pahoillamme Namimamin ahdingosta ja hyvin pettyneitä, että tilanne johti lopulta tähän. Meidän täytyy kuitenkin näissä tilanteissa tasapainoilla myös omien vastuidemme kanssa sijoittajiamme kohtaan, jotka turvautuvat kiinteistöjemme tuottamaan kassavirtaan suoriutuakseen jälleen omista vastuistaan ja velvoitteistaan. Nämä yhdistettynä pankkiemme asettamiin kovenanttivaatimuksiin, meidän on mahdotonta jättää pysyvästi vuokria perimättä.”

Lue myös:

    Uusimmat