Saksan Hallessa synagogaan ja turkkilaiseen ravintolaan kohdistunut hyökkäys kuvattiin suoraan nettistriimiin, joka oli kestoltaan noin 35 minuuttia, kertoo erityisesti pelaajien suosiossa oleva suoratoistopalvelu Twitch. Aseellisessa hyökkäyksessä kuoli keskiviikkona kaksi ihmistä. Kaksi haavoittui vakavasti.
Verkkokauppajätti Amazonin omistaman Twitchin mukaan videon ehti nähdä noin 2 200 ihmistä. Livenä sitä katsoi muutama ihminen. Palvelun mukaan video ehti olla katsottavissa noin puoli tuntia ennen kuin se saatiin poistettua. Osia videosta oli kuitenkin ehditty julkaista esimerkiksi Twitterissä ja muissa sosiaalisen median palveluissa.
Twitchin mukaan palveluun tilin tehnyt henkilö striimasi teon itse. Epäilty tekijä on pidätetty, sanoi poliisin tiedottaja uutistoimisto AFP:lle myöhään keskiviikkoiltana.
Lue lisää: Saksalaismedia: Hallessa kaksi ihmistä ampunut on uusnatsi, joka toimi yksin – ampuminen striimattiin suorana Amazonin pelisivustolla
Ampumisten takana on tutkijoiden mukaan ilmeisesti antisemitismi ja äärioikeistolainen ajattelu, sanoi Saksan sisäministeri Horst Seehofer lausunnossaan. Hallen poliisin tiedottajan mukaan toinen kuolonuhreista oli turkkilaisessa ravintolassa ollut mies. Toinen kuolonuhri oli nainen, joka ammuttiin kadulle synagogan ja juutalaisen hautausmaan lähellä.
Algoritmit eivät tunnista hyvin väkivaltaa
Twitchin edustajien mukaan striimaajan tili oli perustettu noin kaksi kuukautta sitten. Sitä oli käytetty striimaamiseen vain kerran ennen keskiviikon väkivallantekoja. Palvelun mukaan sillä on vihamieliseen sisältöön "nollatoleranssi". Palvelulla on päivittäin noin 15 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Uutistoimisto AFP:n mukaan Hallen tapaus muistutti osin Uuden-Seelannin Christchurchissa maaliskuussa tehtyä moskeijaiskua. Tuolloin 51 ihmistä sai surmansa 28-vuotiaan australialaismiehen hyökättyä kahteen moskeijaan. Hyökkääjä striimasi tekonsa Facebookiin.
Sosiaalisen median palveluihin kohdistuvat vaatimukset suitsia nähtävillä olevaa väkivaltaista sisältöä jyrkkenivät entisestään Christchurchin iskun jälkeen.
Esimerkiksi Facebook ja Amazon kertoivat syyskuussa tiukentavansa sisällön tarkkailua. Facebook sanoi tarvitsevansa parempia algoritmeja väkivaltaisen sisällön tunnistamiseen.
