Saksassa myönnettäisiin ajokortti 17-vuotiaille

Saksassa halutaan antaa ajokortti jo 17-vuotiaille ja päästää heidät liikenteeseen harjoittelemaan vanhemman kakkoskuskin kanssa. Suomessa suunnitelmia ajokortti-iän alentamiseksi ei ole.

Ensi vuonna 17-vuotiaalla voi Saksassa olla ajokortti, joka oikeuttaa ajamaan, jos mukana on vähintään 30-vuotias ajokortin haltija. Tavoitteena on lisätä ohjattua ajoharjoittelua ja vähentää nuorten aiheuttamia onnettomuuksia, joiden määrä on kasvanut rajusti. Epäilijöiden mielestä synkät onnettomuustilastot muuttuvat ajokortti-iän laskemisen myötä entistä synkemmiksi.

Uudistuksen ansiosta vuosittain noin 700 000 17-vuotiasta saisi ajokortin. Vastustajien mielestä avoimia kysymyksiä on liian paljon.

- Mitä mukana oleva vanhempi "kakkoskuski" saa tehdä? 17-vuotiaan auto ei olisi mitenkään merkitty. Miten muut tietävät, että kyseessä on tällainen aloittelija?Entä, jos tapahtuu onnettomuus? Kuka on vastuussa. Kuljettaja on alaikäinen. Meidän on pidettävä kiinni myös alaikäisten suojasta. Avoimia kysymyksiä on todella paljon ja ne pitää ratkaista, sanoo lakiasiain osaston päällikkö Brigitte Wartner Saksan autoliitosta.

Jotkut vaativat ajokortti-iän laskemista 16 vuoteen joidenkin Yhdysvaltain osavaltioiden mallin mukaan. Mielipidetiedusteluissa 16-vuotiaita kiinnostaa ajaminen vanhemman kakkoskuskin kanssa. 17-vuotiaat taas mieluummin odottavat kuin ottavat vastaan neuvoja vanhemmilta.

Saksassa riskitilanteita aiheuttavat kokemattomien nuorten kuskien lisäksi myös huonokuntoiset vanhukset. Saksassa kun saa ajaa autoa niin kauan kuin henki pihisee ilman säännöllisiä lääkärintarkastuksia.

EU:n lainsäädännön mukaan kortin myöntäminen 17-vuotiaalle on mahdollista. Kaikissa unionin jäsenmaissa Britanniaa lukuun ottamatta raja on kuitenkin 18 vuotta.

Suomessa suunnitelmia ajokortti-iän alentamiseksi ei ole. Muutama vuosi sitten asia oli esillä, mutta selvitykset puolisivat yksimielisesti nykykäytäntöä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 04.03.2003)

Lue myös:

    Uusimmat