Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Saksalaislehti kertoo F1-päättäjien hurjista visioista – kisoja harkitaan radoille, joilla ei olisi pitänyt ajaa ollenkaan

6:27F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.2019 Getty Images
Julkaistu 04.06.2020 12:48
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sarja julkisti tiistaina kisakalenterin kauden 2020 ensimmäisille viikoille. Heinäkuun alusta syyskuun alkuun on tarkoitus ajaa kaikkiaan kahdeksan osakilpailua kuudessa Euroopan maassa. Saksasta kantautuvien tietojen mukaan Euroopan-kalenteria yritetään laajentaa kahdella lisäkilpailulla.

LUE MYÖS: Mullistavan F1-idean pilaamisesta syytetty Mercedes-pomo sysää yllättäen vastuun faneille – lyö pöytään kolme syytä: "Nyt ei ole aika kokeiluille"

Auto Motor und Sportin mukaan F1 suunnittelee Eurooppaan kahta lisäkisaa, sillä erilaiset matkustusrajoitteet saattavat estää kaukokisoihin matkustamisen vielä alkusyksysytä. Jos kautta jatketaan Euroopassa syyskuun loppuun asti, pelivaraa on nykyistä enemmän.

Ehdolla lisäkisojen näyttämöiksi ovat Hockenheim, Imola ja Mugello, joista mikään ei kuulunut kauden 2020 alkuperäiseen kilpailukalenteriin.

Hockenheimissä ajettiin viimeksi viime vuonna ja Imolassa vuonna 2006. Ferrarin omistama Mugellon rata ei sen sijaan ole koskaan isännöinyt F1:n MM-osakilpailua. Kyseessä on kuljettajien fysiikalle yksi raskaimmista radoista, ja esimerkiksi Kimi Räikkönen ajoi siellä 20 vuotta sitten ensimmäisen F1-testinsä Sauberilla.

Mugello kertoi jo helmikuussa olevansa valmis paikkaamaan Kiinan GP:tä, joka oli ensimmäinen koronaviruksen vuoksi perutuista tai siirretyistä osakilpailuista.

Auto Motor und Sportin mukaan Hockenheim on näissä pohdinnoissa vahvoilla, sillä kun Monzassa ajetaan syyskuun alussa jo yksi Italian GP, on epätodennäköistä, että sen lisäksi ajettaisiin sekä Mugellossa että Imolassa, San Marinossa.

Missä loput kisat?

Sääntöjen mukaan kauden aikana on ajettava vähintään kahdeksan osakilpailua kolmella mantereella, jotta sarjalle voidaan myöntää virallinen MM-arvo.

F1-pomojen tavoitteena on kuitenkin 15–18 osakilpailusta koostuva kausi, sillä jos kisoja ajetaan alle 15, F1 joutuu maksamaan kompensaatiota tv-yhtiöille.

F1 kertoi tiedottavansa loppukauden kaukokisoista mahdollisesti jo lähiviikkojen aikana, mutta Auto Motor und Sportilla on esittää niihinkin liittyen jo jonkinlainen arvio.

Lehden mukaan Abu Dhabille riittää kauden päätösosakilpailun isännöiminen. Bahrain taas haluaisi järjestää ennen Abu Dhabia kaksi osakilpailua peräkkäisinä viikonloppuina.

15 kilpailusta puuttuisi tässä vaiheessa enää kaksi, ja saksalaislehden mukaan F1 neuvottelee parhaillaan Venäjän GP:n järjestäjien kanssa siitä, voitaisiinko myös Sotshsissa ajaa syksyllä kaksi osakilpailua. Paikkana Sotshi olisi ihanteellinen, sillä rata-alue on helppo sulkea ja hotellit ovat aivan kävelyetäisyydellä.

Kolmen mantereen vaatimus täyttyisi kuitenkin vasta, mikäli F1-karavaani vietäisiin myös Brasiliaan, Meksikoon tai Pohjois-Amerikkaan. Näistä todennäköisimpänä isäntänä Auto Motor und Sport pitää Yhdysvaltoja, mutta kisaa ei välttämättä ajettaisi viime vuosilta tutulla Austinin radalla vaan Indianapolisissa.

Austinin rata on taloudellisissa vaikeuksissa, ja Teksasin osavaltiossa on tällä hetkellä todella tiukka linja erilaisten tapahtumien suhteen. Indianapolisissa sen sijaan on jo päätetty ajaa kesän ja syksyn aikana kaksi IndyCar-sarjan osakilpailua sekä perinteikäs Indy 500 -kilpailu.

Lisää aiheesta:

F1-kautta uhkaa kalenterikaaos, kahta kisaa väläytellään jo peruttavaksi – lehti: FIAlla ja FOMilla "salainen suunnitelma" rokotuksistaLähde: F1-kauden jatkon yllä suuria kysymysmerkkejä – uusia kisoja tulossa mukaanJälleen uusi ehdokas F1-kalenteriin palaajaksi – Mika Häkkinen edellinen voittajaPaljastus uusista suunnitelmista: F1-kausi alkaa kahdella radalla, joissa ajetaan neljä kisaa – tiukat varotoimet tartuntojen estämiseksiF1-pomo kertoi, miten kausi yritetään viedä läpi: viikonloppuina saatetaan ajaa useampiakin kisoja: "Tallien on oltava joustavia"Kaikki F1-tallit asettivat kisatiiminsä karanteeniin – saksalaislehti esitti lennokkaan vision sarjan tulevaisuudesta
F1F1-kalenteriUrheiluKoronavirus

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"