Saksalaislehti kertoo F1-päättäjien hurjista visioista – kisoja harkitaan radoille, joilla ei olisi pitänyt ajaa ollenkaan

F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021 6:27
F1:ssä alkaa uusi aikakausi – näitä muutoksia on odotettavissa kaudelle 2021.

F1-sarja julkisti tiistaina kisakalenterin kauden 2020 ensimmäisille viikoille. Heinäkuun alusta syyskuun alkuun on tarkoitus ajaa kaikkiaan kahdeksan osakilpailua kuudessa Euroopan maassa. Saksasta kantautuvien tietojen mukaan Euroopan-kalenteria yritetään laajentaa kahdella lisäkilpailulla.

Auto Motor und Sportin mukaan F1 suunnittelee Eurooppaan kahta lisäkisaa, sillä erilaiset matkustusrajoitteet saattavat estää kaukokisoihin matkustamisen vielä alkusyksysytä. Jos kautta jatketaan Euroopassa syyskuun loppuun asti, pelivaraa on nykyistä enemmän.

Ehdolla lisäkisojen näyttämöiksi ovat Hockenheim, Imola ja Mugello, joista mikään ei kuulunut kauden 2020 alkuperäiseen kilpailukalenteriin.

Hockenheimissä ajettiin viimeksi viime vuonna ja Imolassa vuonna 2006. Ferrarin omistama Mugellon rata ei sen sijaan ole koskaan isännöinyt F1:n MM-osakilpailua. Kyseessä on kuljettajien fysiikalle yksi raskaimmista radoista, ja esimerkiksi Kimi Räikkönen ajoi siellä 20 vuotta sitten ensimmäisen F1-testinsä Sauberilla.

Mugello kertoi jo helmikuussa olevansa valmis paikkaamaan Kiinan GP:tä, joka oli ensimmäinen koronaviruksen vuoksi perutuista tai siirretyistä osakilpailuista.

Auto Motor und Sportin mukaan Hockenheim on näissä pohdinnoissa vahvoilla, sillä kun Monzassa ajetaan syyskuun alussa jo yksi Italian GP, on epätodennäköistä, että sen lisäksi ajettaisiin sekä Mugellossa että Imolassa, San Marinossa.

Missä loput kisat?

Sääntöjen mukaan kauden aikana on ajettava vähintään kahdeksan osakilpailua kolmella mantereella, jotta sarjalle voidaan myöntää virallinen MM-arvo.

F1-pomojen tavoitteena on kuitenkin 15–18 osakilpailusta koostuva kausi, sillä jos kisoja ajetaan alle 15, F1 joutuu maksamaan kompensaatiota tv-yhtiöille.

F1 kertoi tiedottavansa loppukauden kaukokisoista mahdollisesti jo lähiviikkojen aikana, mutta Auto Motor und Sportilla on esittää niihinkin liittyen jo jonkinlainen arvio.

Lehden mukaan Abu Dhabille riittää kauden päätösosakilpailun isännöiminen. Bahrain taas haluaisi järjestää ennen Abu Dhabia kaksi osakilpailua peräkkäisinä viikonloppuina.

15 kilpailusta puuttuisi tässä vaiheessa enää kaksi, ja saksalaislehden mukaan F1 neuvottelee parhaillaan Venäjän GP:n järjestäjien kanssa siitä, voitaisiinko myös Sotshsissa ajaa syksyllä kaksi osakilpailua. Paikkana Sotshi olisi ihanteellinen, sillä rata-alue on helppo sulkea ja hotellit ovat aivan kävelyetäisyydellä.

Kolmen mantereen vaatimus täyttyisi kuitenkin vasta, mikäli F1-karavaani vietäisiin myös Brasiliaan, Meksikoon tai Pohjois-Amerikkaan. Näistä todennäköisimpänä isäntänä Auto Motor und Sport pitää Yhdysvaltoja, mutta kisaa ei välttämättä ajettaisi viime vuosilta tutulla Austinin radalla vaan Indianapolisissa.

Austinin rata on taloudellisissa vaikeuksissa, ja Teksasin osavaltiossa on tällä hetkellä todella tiukka linja erilaisten tapahtumien suhteen. Indianapolisissa sen sijaan on jo päätetty ajaa kesän ja syksyn aikana kaksi IndyCar-sarjan osakilpailua sekä perinteikäs Indy 500 -kilpailu.

Lue myös:

    Uusimmat