Sähköpotkulautojen käyttäjiltä unohtuu usein ikäraja – "Kyseessä ei ole lelu vaan liikenneväline"

Sähköpotkulautojen käyttäjiltä unohtuu usein ikäraja –"Kyseessä ei ole lelu vaan liikenneväline" 2:00
Näin sähköpotkulautaonnettomuudet näkyvät tapaturma-asemilla.

Kesä on lisännyt jälleen sähköpotkulautoja liikenteessä. Palveluntuottajien mukaan liikenneturvallisuudesta vastaa käyttäjä.

Jalkakäytävällä ajaminen, pysäköintivirheet ja useampi ihminen kyydissä. Poliisi arvioi, että pelkästään Helsingissä kirjoitetaan vuosittain jopa satoja liikennevirhemaksuja sähköpotkulaudoista. 

– Viime viikonloppuna kirjoitettiin kymmeniä liikennevirhemaksuja jalkakäytävällä ajamisesta, kertoo ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta. 

Pääsääntöisesti sähköpotkulaudan kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilyä koskevia liikennesääntöjä. Kypäräpakkoa ei kuitenkaan ole. 

– Näissä sähköpotkulaudoissa ei ole kypäränkäyttövelvollisuutta, mutta se on mitä suositeltavinta käyttää, Kaikko huomauttaa.

18 vuoden ikäraja ei ole määrätty laissa

Kuten polkupyörissä, lain mukaan sähköpotkulautojen käyttöön ei ole määritetty ikärajaa. Silti palveluntarjoajat vetävät rajansa täysikäisiin. 

– Meillä on 18 vuotta palvelun ikäraja. Kyseessä ei ole lelu vaan liikenneväline, sanoo Katja Ojala, Suomen maajohtaja Tieriltä

– Valitettavasti tiedostamme tämän, että palvelua käytetään väärin ja meidän on tosi vaikea valvoa, joten haastaisin vanhemmat tarkkailemaan oman nuorison käyttäytymistä, Ojala jatkaa.

Tankojuopumus näkyy tapaturma-asemilla

Sähköpotkulautojen tankojuopumus ei näy poliisin tilastoissa valtavana piikkinä, mutta humalaiset kuskit kuormittavat tapaturma-asemia. 

– Viikottain tulee useita henkilöitä tapaturma-asemille kesäaikaan, jotka ovat kaatuneet sähköpotkulaudan kanssa. Tosi monet näistä on lähteneet yöllä, ylikomisario Kaikko kertoo. 

Tampereen yliopistollisen sairaalan tarkastelussa sähköpotkulautojen aiheuttamista vammoista kaksi kolmasosaa oli päävammoja. Päivystykseen joutuneiden keski-ikä oli 29 vuotta.

Palveluntarjoajien mukaan vastuu on lopukädessä kuljettajalla. 

– Sovelluksia pystymme kehittämään ja kehitämmekin yhdessä toimialan kanssa, mutta loppupeleissä loppukäyttäjän vastuulla on aina se oma liikennekäyttäytyminen, Ojala huomauttaa.


Lue myös:

    Uusimmat