Sähköautoporkkana vietiin, mutta keppejä kyllä riittää – autoalan Tero Kallion pelkona polttoaineiden kallistuminen

Sähköautojen kysyntää voi lisätä kepillä tai porkkanalla, mutta porkkana lensi juuri roskiin 5:02
Liikenteen sähköistymistä voi kiihdyttää joko kepillä tai porkkanalla, mutta autoala ei ilahtunut, kun porkkanana toiminut hankintatuki lensi juuri roskiin.

Liikenteen sähköistyminen on ollut hyvässä vauhdissa ja sähköautojen kysyntä nousussa, mutta päätös hankintatukien lopettamisesta tuli autoalan mukaan huonoon saumaan. Asiantuntijan mukaan hankintatuki on ollut tehokas porkkana, mutta pelkää, että tavalliselle autoilijalle tarjotaan seuraavaksi lähinnä keppiä.

MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.

Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio vieraili keskiviikkona MTV Uutiset Livessä kertomassa, millaista myrkkyä sähköautojen hankintatuen poistaminen voi olla liikenteen sähköistymiselle.

Vaikka Ruotsikin teki juuri päätöksen sähköautotuen poistamisesta, ei meidän tilannettamme tule Kallion mukaan verrata Ruotsiin.

– Massiivisen itsepetoksen paikka, Kallio sanoo.

Suomessa täyssähköautoja on kaikista uusista autoista 16–17 prosenttia. Ruotsissa liikenteen sähköistyminen on jo pidemmällä, sillä uusista autoista jo noin 40 prosenttia kulkee pelkällä sähköllä.

– Nyt varmaan Ruotsissa tullaan alas, kun se [hankintatuki] toppasi kuin seinään, Kallio sanoo.

Liikenteen sähköistymisen nopeuttamiseksi voi käyttää sekä porkkanaa että keppiä. Nyt se kaikkein isoin porkkana on Suomessa Kallion mukaan viety, eikä hän näe, että muut porkkanat toimisivat yhtä hyvin kuin suora rahallinen tuki.

– Siellä keppipuolella on keinoja, Kallio sanoo viitaten hallituksen työkalupakkiin.

– Nostetaan sitä polttoaineen hintaa oikein rajusti kolmeen euroon, hän täräyttää yhtenä esimerkkinä, vaikkakin hän itse toivoo, ettei näin kävisi.

Muita hallituksen pakissa olevia keppejä ovat Kallion mukaan muun muassa jakeluvelvoitteen jyrkkä korottaminen sekä kansallinen päästökauppa, jotka niin ikään johtaisivat polttoainekustannusten nousuun. Kaikilla ei kuitenkaan ole tämänkään jälkeen varaa vaihtaa sähköautoon, vaikka bensan ja dieselin hinta kallistuisikin.

– Tämä hallitus voi tässä vielä kerran katsoa peiliin, että mitä tuli tehtyä ja mitkä on ne prioriteetit, Kallio tuhahtaa.

Kallion mukaan sähköautojen kysyntä on romahtanut syksyn aikana. Mitä Suomessa pitäisi tehdä, jotta sähköautojen kysyntä saataisiin takaisin nousuun? Millaisen "aikapommin" nykyinen hallitus jättää seuraavalle? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Artikkelia muokattu 21.11. klo 12.30: Täsmennetty jutussa ja otsikossa, että Kallio on huolissaan polttoaineen hinnannoususta, ei ehdota sitä.

22.11. klo 16.35: Lisätty Kallion pelko otsikkoon.

Kallion koko haastattelun voit katsoa alta.

Sähköauton hankintatuki loppuu – asiantuntija arvioi, vaikuttaako se sähköautojen kysyntään 11:26
Sähköauton hankintatuki loppuu – asiantuntija arvioi, vaikuttaako se sähköautojen kysyntään.

Lue myös:

    Uusimmat