Sähköauton lataaminen kotipihassa voi olla yllättävän tyyristä – tässä syy

Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkit 2:09
Sähköautoilu tutuksi autokauppiaan vinkeillä.

Sähköauton turvalliseen ja nopeaan lataamiseen tarvittava suuritehoisempi latauspiste voi tulla kalliiksi taloyhtiölle. Vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetti ei välttämättä riitä sähköautoille.

Jos sähköautoa haluaa ladata omassa pihassaan, perinteinen roikka ei riitä, tai ainakaan sitä ei suositella. Sen kautta vaikkapa lämpötolpasta lataaminen voi johtaa oikosulkuun tai jopa tulipaloon. Lisäksi sillä lataaminen on varsin hidasta, eikä se ole sallittua ilman talonyhtiön lupaa. Hitaus johtuu rajallisesta sähkön kapasiteetista.

Vähänkin vanhemmissa taloyhtiöissä kapasiteetin pullonkaulat tulevat nopeasti eteen. Sähköautojen lisääntyneeseen sähkön tarpeeseen ei olla osattu varautua edes muutamia vuosia sitten rakennetuissa asuinrakennuksissa, mikä voi tulevaisuudessa tarkoittaa isoja remontteja.

Remontin suuruus riippuu siitä, mitä halutaan. Muutamien autojen lataus onnistuu vanhemmallakin sähköverkolla, mutta useamman auton yhtäaikainen tai nopea lataus vaatii suurempaa sähköliittymäkapasiteettia.

– Ensimmäiset autopaikat menee aika pienin kustannuksin. Puhutaan tonnista-kahdesta per autopaikka, kertoo Kiinteistöliiton neuvontainsinööri Matts Almgrén.

Sen sijaan kokonainen sähköremontti taloyhtiöön maksaa helposti toistasataa tuhatta. Pullonkaula kulkee Almgrénin mukaan yleensä noin viidessä sähköautossa. Sen jälkeen voidaan joutua lisäämään sähkönsaannin kapasiteettia, joka vaatii remonttia.

Kuka maksaa?

Latauspisteiden mukana tulee yleensä mittari, jolla yksittäisen lataajan sähkönkulutusta voidaan mitata, joten lisääntynyt sähkönkulutus ei kaadu kaikkien asukkaiden maksettaviksi.

Alkuperäisen investoinnin osalta taloyhtiö voi päättää ottaa sähköautojen lataukseen tarvittavan kartoituksen, mahdollisen remontin ja latauspisteet hoidettavakseen, jolloin se maksaa myös laskun. Toisin sanoen kustannus jaetaan kaikkien osakkaiden kesken. Tähän päätökseen riittää yhtiökokouksen enemmistön päätös, sillä kyseessä on ainakin kiinteistöliiton tuoreen tulkinnan mukaan tavanomainen uudistus. Asunto-osakeyhtiölain mukaan tavanomaisiin uudistuksiin riittää yhtiökokouksen yksinkertainen enemmistö, jos kustannukset eivät muodostu kohtuuttomiksi.

Uuden latauspisteen voi hankkia myös osakkeenomistajan muutostyönä, jolloin osakas maksaa kustannuksensa itse.

Valtio avustaa uudistuksia

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on vuoden 2018 syksystä lähtien tarjonnut taloudellista avustusta latausinfran rakentamiseen. Avustuksen saamiseksi tulee tehdä latauspaikka vähintään viidelle autolle, ja sen suuruus on 35 prosenttia hyväksytyistä ja toteutuneista kustannuksista, mutta kuitenkin enintään 90 000 euroa.

ARAsta kerrotaan, että avustusta on myönnetty jo 900 000 euron verran, ja että määrärahaa vuodelle 2019 on vielä jäljellä 1,8 miljoonaa euroa. Keskimääräinen avustus on ollut noin 10 800 euroa per hakemus.

Matts Almgrénin mukaan suurta piikkiä latausinfran rakentamisessa ei silti vielä ole havaittavissa. Vaikka Kiinteistöliiton barometrin mukaan lähes neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee latauspisteitä tulevaisuudessa, vuoden 2019 aikana projektin toteuttamiseen aikoo ryhtyä kerrostaloyhtiöistä vain kolme prosenttia ja rivitaloyhtiöistä kaksi prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat