Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköauto oli aiemmin "tyttöjen juttu" – miehet häpesivät, autoja jopa naamioitiin bensamallien näköisiksi

0:25Tältä näytti suomalaisten 1950-luvun suosikkiauto IFA F9Tältä näytti suomalaisten 1950-luvun suosikkiauto IFA F9. Se ei tosin kulkenut sähköllä.
Julkaistu 10.09.2020 11:30

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Sähköautoja markkinoitiin aikoinaan erityisesti kaupunkilaisnaisille.

Taistelua hiilivetyjen ja sähkön paremmuudesta kaikenlaisen liikkumisen energialähteenä käytiin myös Henry ja Clara Fordin perheessä. Aloittelevan automogulin vaimo ei halunnut kajota huteraan, haisevaan ja epävarmaan T-malliin. Hän lasketteli Detroit Electricillä, sillä Mummo Ankan autolla, vuosimalliltaan 1914.

Alkuaikoina ottomoottoria muuten kutsuttiin räjähdysmoottoriksi, niin englanniksi kuin suomeksi. Monimielinen ilmaus osuu maaliinsa edelleenkin, kun öljyinen rauta toisinaan kurkistaa voimanlähteen kyljestä.

Polttomoottorin voitto oli aluksi muutenkin kiikun kaakun. Ennen pitkäaikaista T-mallin menestystä oli Henryllä vuosina 1903-08 tuotannossa peräti 8 versiota: ensimmäinen A, sitten mallit B, C, F, K, N, R ja S. Ja vielä muutama proto päälle. Pankrottikaan ei ollut kaukana.

Lue myös: Stadin brankkareille sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."

Polttomoottoriautot olivat likaisia

Yli sata vuotta sitten sähköautoja markkinoitiin kaupunkilaisnaisten ja lääkärien liikkumisen välineeksi, koska bensamoottorit piti käynnistää kammella. Se oli likaista ja vaarallista. Varsinainen niitti sähköautolle olikin sähkökäyttöinen käynnistinmoottori. Sellainen löytyi ensi kertaa vuoden 1912 Cadillacista.

Sähköautosta tuli ”tyttöjen juttu” jopa siihen mittaan, että amerikkalaismiehet häpesivät sellaisella ajamista. Niinpä jotkut sähköautovalmistajat lisäsivät tuotteensa maskiin polttomoottorin jäähdyttimeltä näyttävän kulissin.

Akkuteknologia onkin vuosisadan verran keskittynyt lähinnä 12 voltin paketoimiseen hiilivetymoottorin käynnistystä varten.

Muistatteko Toyotan mainoksen jarrutusenergian talteenotosta, noin vuodelta 2012? Ranskalaisen Louis Kriégerin sähköauto sovelsi sitä vuonna 1898. Vuonna 1903 esitellyssä mallissa oli hybridivoimalaitos – polttomoottorigeneraattori latasi akkua. Autossa oli myös tehostettu ohjaus.

Tuntuuko 320 kilometriä yhdellä latauksella hyvältä matkasaavutukselta? Onhan se, myötätuulessa alamäkeen sileällä tiellä. Detroitin demoauto taivalsi 380 kilometriä vuonna 1914, jos kohta erikoisakuilla ja korkeintaan 20 kilometrin vauhdilla, mutta sen ajan teollisuuskaupungin röykkyisillä kaduilla.

Henry nosti T-mallillaan maailman pyörille. Valtavan tuotannon mukana auton kappalehintaa kyettiin pudottamaan kerta toisensa jälkeen.

Detroit Electricin hinta vuonna 1914 oli 2650 dollaria. Jos halusi paremmat Edison nikkelirauta-akut, oli pulitettava vielä 600 taalaa lisää. Pelkkien tehoakkujen hinnalla sai samaan aikaan kaksi Ford T-mallia.

Kun akkuauton häviötä tuumataan, niin amerikkalaisten salaliittoteorioiden joukkoon mahtuu yksi sellainenkin, jossa Edisonin akkulaboratoriossa sattunut tulipalo oli öljy-yhtiöiden järjestämä.

Juttu on julkaistu Tekniikan Historiassa 6/2018.

Lue myös: Hollywoodin pelastajille USA:n ensimmäinen sähkökäyttöinen paloauto – hintalappu 1,2 miljoonaa dollaria

Lisää aiheesta:

Nyt loppuvat tekosyyt kroisoksiltakin – Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto voi saada 007-fanien sydämet läikkymään"Olemme palanneet autoilun kulta-aikaan" – virolaisen sähköauton hinnaksi tulossa noin 20 000 euroaTämä Chicagon autonäyttelyssä vuonna 1970 esitelty uskomattoman tyylikäs viistoperä-Mustang ei koskaan selvinnyt markkinoille astiKohujen ja vakavien syytösten riivaama autovalmistaja ilmoitti palauttavansa rahat "Mäyrän" ennakkotilaajille – yhtiön piti olla seuraava TeslaDaniel löysi Suomesta panssarivaunun 27-litraisen moottorin – asensi sen FordiinsaStadin brankkareille uusi sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."
AutotSähköautotAuton toimintaHistoriaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • ke13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • ti14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"

  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan