Tärisevä kaasupoljin auttaa kuljettajaa säästämään – ja varoittaa vaaroista

Uusi tuntopalautteeseen perustuva aktiivinen kaasupoljin auttaa säästämään polttoainekuluissa, mutta se voi myös pelastaa sinut vaaratilanteilta.

Tiesitkö, että jopa neljännes polttoaineen kulutuksesta on kiinni siitä, miten kuljettaja käyttää kaasujalkaa? Tähän asti optimaaliseen ajotapaan on voinut pyrkiä lähinnä varovaisella ajolla tai käymällä taloudellisen ajotavan kursseja, mutta tulevaisuudessa voi olla toisin.

Teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja Bosch on kehittänyt aktiivisen kaasupolkimen, jonka lempeä värähtely kertoo kuljettajalle mikäli hänen kaasujalkansa muuttuu liian raskaaksi taloudellisen ajamisen näkökulmasta.

– Aktiivinen kaasupoljin auttaa kuljettajia säästämään polttoainetta. Lisäksi se voi varoittaa autoilijaa mahdollisista vaaratilanteista, kertoo yhtiön Stefan Seiberth.

Voidaan liittää kuljettajaa avustaviin järjestelmiin

Kaasupoljin avustaa kuljettaa myös vaaratilanteissa, sillä se antaa kuljettajalle varoitussignaalin, jos esimerkiksi auto lähestyy vaarallista mutkaa liian suurella nopeudella. Kaasupoljin voidaan myös yhdistää erilaisiin turvallisuutta lisääviin järjestelmiin, esimerkiksi törmäyksen varoitusjärjestelmään tai navigointijärjestelmään. 

Kaasupoljin voidaan kytkeä myös nopeusrajoitukset tunnistavaan kameraan. Mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen, kaasupoljin varoittaa häntä tärinällä tai vastapaineella.

Tärisevän polkimen avulla verkkoon liitetty auto voi antaa varoituksia vaarallisista tilanteista kuten väärään suuntaan ajavista kuljettajista, odottamattomista ruuhkista tai risteävästä liikenteestä.

Polttoaineen kulutus vähenee jopa 7 prosentilla

Polkimen antaman aktiivisen palautteen ansiosta kuljettajat voivat vähentää polttoaineen kulutusta peräti seitsemällä prosentilla. Myös ajoneuvon hiilidioksidipäästöt vähenevät huomattavasti.

Vaihteistoon liitetty kaasupoljin antaa myös kuljettajalle tiedon siitä, milloin olisi optimaalinen hetki vaihtaa vaihdetta.

– Poljin kertoo kuljettajalle, kun auton taloudellisuus- ja kiihtyvyyskäyrät leikkaavat. Mikäli kuljettaja haluaa siitä huolimatta nopeuttaa vielä hieman ennen vaihteen vaihtamista, pieni ylimääräinen polkimen painallus riittää, Seiberth kertoo.

Saksalaisyhtiö arvioi, että jopa 30 prosenttia kaikista matkoista voidaan liikkua eteenpäin moottori pysäytettynä. Kaasupoljin voidaan asettaa antamaan merkin heti, kun start-stop-rullaustilaan siirtyminen on järkevää.

Hybrideissä järjestelmä antaa ennakkovaroituksen myös juuri ennen kun ajoneuvo siirtyy sähkövoiman käytöstä polttomoottorin käyttöön, jolloin kuljettajat voivat keventää kaasujalkaansa.

Lähde: Bosch

Juttua editoitu 26.1.2016 klo 10.52. Sisältöä muutettu journalistisemmaksi.

Lue myös:

    Uusimmat