Sääntö-Suomi yllättää: Alaikäinen ei saa ostaa kaupasta aina edes alkoholitonta olutta – "Vastuullisuuskysymys"

Kesätissuttelu kasvattaa salakavalasti alkoholin sietokykyä 6:36
Katso videolta, miten kesätissuttelu vaikuttaa terveyteen.

Alkoholittoman oluen tai tavallisen siman osto ei aina onnistu marketin itsepalvelukassalla ihan tuosta vain – ainakaan ilman, että myyjä käy välissä tarkistamassa paperit.

Laki kieltää myymästä alaikäisille juomia, joissa on alkoholia yli 1,2 prosenttia. Valtaosa marketeista noudattaa Suomessa kuitenkin myös Päivittäistavarakaupan yhdistyksen (PTY) suositusta, jonka mukaan alaikäisille ei myytäisi edes juomia, joissa on vähänkään alkoholia.

Siksi mietojenkin juomien osto saattaa tyssätä kassalla, jos ostaja ei pysty todistamaan henkilöllisyyttään.

Valvira suosittelee niin ikään, että alaikäisille ei myytäisi juomia, jotka sisältävät vähänkään alkoholia.

Käytännössä PTY:n ja Valviran suositukset sallivat siis esimerkiksi 0,0-prosenttisen alkoholittoman oluen myynnin. Kaupan hyllyllä kannattaa kuitenkin olla tarkkana tölkin pienen präntin kanssa, sillä alkoholittomaksi voidaan Suomessa lukea olut tai muu juoma, joiden alkoholipitoisuus on alle 0,5 prosenttia.

Vaikka oluttölkissä siis lukisi ”alkoholiton”, paperit voi siis joutua kaivamaan taskusta. Tällaista hivenen yli 0,0-prosenttista alkoholitonta olutta ei välttämättä saa ostaa kaikilta itsepalvelukassoiltakaan.

Tilanne on mutkikkaampi esimerkiksi simoissa, glögeissä ja kombucha-juomissa. Monet näistä juomista ovat periaatteessa alkoholittomia, mutta niissä saattaa kuitenkin olla hitunen prosentteja. Sen vuoksi nämä juomat eivät aina mene kassoilla läpi ilman ikärajavalvontaa, riippuen hiukan kauppojen omista ohjeistuksista.

Kesko on linjannut, että simat ja glögit ovat aina tuoteryhmätasolla ikärajavalvottavia, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan kehityspäällikkö Ari Mäkelä.

– Kauppa toimii tuotteiden etiketissä mainittujen alkoholiprosenttien mukaisesti. Lisäksi on tiettyjä tuotteita, joissa alkoholipitoisuus voi vaihdella ja näidenkin kohdalla ikätarkistuksia on päätetty tehtävän, Mäkelä sanoo.

– Meille tulee kyllä välillä asiakaspalautetta, että hei, tämä on simaa, ja olen kaksikymppinen.

Samalla tavalla Keskolla on kuitenkin ikärajavalvonta esimerkiksi kombucha-juomissa ja yli 2,8 prosenttia alkoholia sisältävissä teollisissa elintarvikkeissa.

Lain mukaan kiinteiltä elintarvikkeilta edellytetään ikärajavalvontaa, jos niissä on yli 2,8 prosenttia alkoholia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi liköörisuklaat tai jotkut jälkiruoat.

0,0-prosenttisissa oluissa ei ole koko Keskon tasolla ikärajavalvontaa, koska näissä tuotteissa alkoholipitoisuus on selkeästi nolla, Mäkelä kertoo.

Yksittäisessä kaupassa voi olla jopa tiukemmat ehdot

Yksittäinen kauppias voi Keskolla asettaa ikärajavalvontaa esimerkiksi energiajuomille tai kokonaan alkoholittomille oluille, vaikka se ei ole koko yhtiön linja.

– Jos on vaikka joku koulu lähellä, kauppias voi katsoa, että ei myy alle 15-vuotiaille energiajuomia. Silloin niitä ei myydä itsepalvelukassalle automaattisesti viisikymppisillekään asiakkaille, Mäkelä sanoo.

Myös S-ryhmä ja Lidl myyvät ilman papereita tasan 0,0-prosenttista olutta, mutta ei sitä vahvempia juomia.

– Alkoholilain edellyttämän ikärajavalvonnan lisäksi noudatamme viranomaissuosituksia ja olemme tehneet S-ryhmässä vastuullisen päätöksen tehdä ikärajavalvontaa kaikille juomille, joissa on alkoholia 0,1 prosenttia tai enemmän, vaikka laki ei sitä edellytä. Tämän toteuttamiseksi käytännössä pikakassoilla myös alle 1,2 prosenttia alkoholia sisältävät tuotteet edellyttävät myyjän erillistä kuittausta, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen SOK Marketkaupasta.

– Osassa myymälöistämme pikakassoilta ei voi ostaa alkoholituotteita, mutta viestimme siitä aina selkeästi myymälässä. 0,0-prosenttista olutta pystyy ostamaan kaikilla pikakassoilla, ja alkoholittomana tuotteena siihen ei kohdistu ikärajavalvontaa, hän kertoo S-ryhmän linjasta.

Vuorinen huomauttaa, että S-ryhmän yksittäisillä liikkeillä on periaatteessa paikallisesti mahdollisuus asettaa halutessaan tiukempia rajoituksia.

S-ryhmällä ei ole myynnissä yli 2,8-prosenttisia liköörisuklaita tai muita kiinteitä alkoholivalmisteita, joten niitä ei tarvitse valvoakaan.

Alko ei myy alaikäisille edes kaikkia 0 prosenttisia

Tiukimmat myyntirajoitukset on valinnut Alko. Siellä edes täysin nollaprosenttisia juomia ei myydä ilman ikärajavalvontaa, jos tuotteen pakkaus muistuttaa tavallista alkoholijuomaa, kertoo yhtiö verkkosivuillaan.

Näin ollen Alko ei käytännössä myy ilman alaikäisille esimerkiksi alkoholitonta kuohuviiniä tai olutta, vaan ainoastaan esimerkiksi limonadeja.

PTY ei ole nähnyt tarvetta rajoittaa tuotteiden myyntiä vain siksi, että ne muistuttavat alkoholijuomia ulkonäöltään.

– Kyllä näitä välillä pohditaan, mutta olemme todenneet, että meillä ei ole perustetta olla myymättä 0,0-prosenttisia juomia, koska niiden myynnissä ei sinänsä ole mitään vaarallista alaikäisille, sanoo PTY:n elintarvikeasiantuntija Anna Salminen.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on samoilla linjoilla.

– Emme voi viranomaisena sanoa, että täysin alkoholittomia juomia ei saisi myydä, koska alle 1,2-prosenttisten juomien myynti alaikäisille on täysin laillista. Enemmän se on vastuullisuuskysymys, johon olemme halunneet ottaa kantaa, sanoo Valviran ryhmäpäällikkö Kari Kunnas.

Valvira kuitenkin seuraa tuotteiden markkinointia ja voisi puuttua esimerkiksi siihen, jos hyvin paljon alkoholijuomalta näyttävää tuotetta mainostettaisiin nimenomaan alaikäisille suunnatusti.

Lue myös:

    Uusimmat