Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Ruuhkamaksut ovat ylimääräinen lisävero" – yli puolet suomalaisista vastustaa ruuhkamaksuja, kunnanjohtajalta maksuille täyslyttäys

12:08Ruuhkamaksuillako autoilu kuriin?
Julkaistu 26.07.2019 08:30
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Vihdin kaupunginjohtaja näkee ruuhkamaksut ylimääräisenä lisäverona niille, jotka asuvat kehyskunnissa ja käyvät töissä kaupungissa ja sanoo, että joukkoliikennettä pitäisi kehittää ennen maksujen käyttöönottoa. Helsingin varapormestari Anni Sinnemäki ei sulkisi ruuhkamaksuja pois keinona hillitä yksityisautoilun päästöjä. Ruuhkamaksoista saaduilla tuloilla voisi Sinnemäen mukaan kehittää joukkoliikennettä.

Yli puolet suomalaisista pitää ruuhkamaksuja melko tai erittäin huonona keinona yksityisautoilun hillitsemiseen MTV Uutisten verkkokyselyn mukaan. Samaa mieltä ovat myös Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

– Ruuhkamaksut ovat ylimääräinen lisävero kehyskuntalaisille, jotka käyvät töissä pääkaupunkiseudulla, Eerola kiteyttää Huomenta Suomi -lähetyksessä.

– Autoilijat maksavat Suomessa paljon veroja muutenkin, Nieminen lisää.

Eerola painottaa, että ruuhkamaksuja suunniteltaessa olisi selvitettävä, mitä on niiden todellinen tarkoitus: halutaanko ehkäistä ruuhkia vai kerätä rahaa valtiolle.

ruuhkamaksukysely

Nieminen on huolissaan siitä, kuinka kalliiksi ruuhkamaksujärjestelmän luominen tuli Tukholmassa.

– Se myytiin tukholmalaisille niin, että järjestelmä alkaa tuottaa nopeasti ylijäämää. Siihen meni kuitenkin viisi vuotta.

"Pääkaupunkiseutu kasvaa ja on riski, ettei liikenne toimi"

28 prosenttia suomalaisista kannatti MTV Uutisten kyselyssä ruuhkamaksuja. Myös Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki puolustaa ajatusta: kun pyritään päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä, mitään keinoa ei voi sulkea ulos.

– Ruuhkamaksuja ei pidä sulkea pois, vaan pitää miettiä, millainen systeemi on sellainen, joka olisi suomalaisille paras. Sen pitää reagoida sekä ruuhkiin että päästöjen vähenemiseen, Sinnemäki toteaa Huomenta Suomi -lähetyksessä.

Sinnemäki myöntää, että kansainvälisellä mittapuulla Suomessa ei ole pahoja ruuhkia. Niistä on kuitenkin tullut jo palautetta autoilijoilta.

–  Pääkaupunkiseutu kasvaa ja on riskejä, että liikenne ei toimi, kun mietimme ruuhkamaksuja, pitää ajatella myös tulevaisuuden järjestelmää, Sinnemäki sanoo.

– Tukholmassa, jossa ruuhkamaksut otettiin käyttöön, on yksi ryhmä, jotka ovat olleet erityisen tyytyväisiä. Ne, jotka autoilevat ammatikseen.

Mihin tulot käytettäisiin?

Keskustelu ruuhkamaksuista liittyy erityisesti pääkaupunkiseudulla tiiviisti keskusteluun joukkoliikenteen kehittämisestä.

Vihdin kunnanjohtaja Eerola huomauttaa, että Helsingin ja kehyskuntien yhteinen joukkoliikenne ei toimi vielä niin hyvin, että se toimisi aitona vaihtoehtona yksityisautoilulle.

Lue myös: MTV Uutisten verkkokysely paljastaa: Enemmistö suomalaisista vierastaa ruuhkamaksuja – ja vielä harvempi olisi valmis maksamaan niitä itse

Sinnemäki huomauttaa, että ruuhkamaksuista saatavat varat voitaisiin käyttää julkisen liikenteen kehittymiseen.

– On tärkeää, että tulot, jotka saadaan maksuista, ohjataan joukkoliikenteen kehittämiseen, Sinnemäki toteaa.

Eerola suhtautuu ehdotukseen varauksella.

– Nytkin on paljon polttoaineveroa ja autoveroa, mutta menevätkö ne rahat joukkoliikenteen kehittämiseen?

MTV Uutisten tutkimus ruuhkamaksuista tehtiin 15.– 23.7. ja siihen vastasi 2 264 täysi-ikäistä suomalaista. Virhemarginaali on suurimmillaan 3 prosenttia suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV Uutisten toimeksiannosta Corefiner Oy.

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Autoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Vanhanen haluaa mullistaa liikenteen verotuksen – esitti Ylellä paikannukseen perustuvaa järjestelmää: "Maksu olisi korkeampi kaduilla, joita koko ajan hoidetaan"Keskustelu Helsingin ruuhkamaksuista kuumensi tunteet Uutisaamussa – katso apulaispormestarin ja kunnanhallituksen puheenjohtajan kiivas väittely videoltaTiemaksut mahdollisia Tampereella, pormestari ei usko ruuhkamaksujen toteutumiseen: "Se on välivaihekeskustelu"Autoliitto: Ruuhkamaksut ovat demokratian irvikuva – "Eliitillä ei mitään käsitystä"
RuuhkatLiikenneAutotJulkinen liikenneHelsinkiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ruuhkat
  • 19.6.07:11
    Liikenne

    Jos lähdet autolla juhannuksen viettoon, tämä sovellus voi pelastaa päiväsi

  • 31.5.16:10
    Espoo

    Kehä 1:llä liikenne kulkee taas normaalisti

  • 09.10.202410:51
    Liikenne

    Liikenne Goodmanin moottoritietunneliin Hämeenlinnassa estetään tänään: Tästä on kyse

  • 13.08.202411:25
    Helsinki

    "Emme haluaisi tällaista ruuhkaa aiheuttaa": Projektipäällikkö kertoo, miksi Hakaniemen sillan avaaminen kesti niin kauan

  • 13.08.202411:19
    Helsinki

    "Kaista oli täysin auki": Liikenteenohjaus hämmensi ja pahensi Helsingin liikennekaaosta