Ruotsalaismies asensi suksiboksin autoonsa väärinpäin ja hämmästyi

2:46
Suksiboksin asentamisessa on syytä olla tarkkana.

Aerodynamiikan perusasiat voivat joskus päästä yllättämään.

Auton katolle kiinnitetty suksiboksi pääsääntöisesti kasvattaa ilmanvastusta ja lisää auton kulutusta. Asialle on vaikea tehdä yhtään mitään.

Suksiboksin oikeaoppiseen sijoitteluun on kuitenkin monenlaisia ohjeita, joista osa toimii paremmin ja osa vähän huonommin. Kyse onkin yleensä juuri oikean boksimallin löytämisestä, eivätkä kaikki mallit toimi kaikkien autojen kanssa yhtä hyvin kulutusta ajatellen.

Ostajat myös tyypillisesti priorisoivat suksiboksin ulkonäköä sen taloudellisuuden sijaan.

Yllättävän toimiva vinkki

Ruotsalainen Peter Fritzson teki mielenkiintoisen havainnon, kun hän otti aerodynamiikan koukeroita ymmärtävän naapurinsa vinkistä vaarin. Kävi nimittäin ilmi, että Tesla Model 3:n kulutuksen kannalta on parempi asentaa suksiboksi taakkatelineisiin väärinpäin – siis boksin perä eteenpäin.

Näin päin asennettuna muoto tuo mieleen vesipisaran tai lentokoneen siiven, jotka – yllätys, yllätys – ovat varsin aerodynaamisia.

Tarkempia testejä tehdessään Fritzson sai selville, että pelkät taakkatelineet ilman suksiboksia lisäsivät auton kulutusta 3,6 prosentilla.

Kun suksiboksi asennettiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, lisääntyi kulutus noin 16 prosentilla.

Väärinpäin asennetun suksiboksin kanssa kulutuksen kasvu oli samalla tasolla kuin pelkillä taakkatelineillä eli vajaat neljä prosenttia.

"He tietävät"

Miksei valmistaja sitten ohjeista asentamaan suksiboksia näin päin? Aerodynamiikkaa Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopistossa NTNU:ssa tutkiva R. Jason Hearst antoi norjalaiselle TU:lle viime maaliskuussa yhden syyn.

– Kyllä he [suksiboksien valmistajat] tästä ehdottomasti tietävät. Syitä tähän on kuitenkin monia. Yksi on esteettisyys, sillä ihmiset ostavat tuotteita, jotka näyttävät siltä kuin niiden heidän mielestään kuuluu näyttää. Onhan autossakin kapeampi pää eteenpäin, ja suksiboksin halutaan näyttävän samalta.

Vaikutus ei myöskään ole kaikissa autoissa samanlainen, joten Hearst ei kehottanut kaikkia kääntämään suksiboksejaan ympäri.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja