Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruotsalaismies asensi suksiboksin autoonsa väärinpäin ja hämmästyi

2:46Ole tarkkana suksiboksin asennuksessaSuksiboksin asentamisessa on syytä olla tarkkana.
Julkaistu 22.01.2021 11:26

Ville Järveläinen

Aerodynamiikan perusasiat voivat joskus päästä yllättämään.

Auton katolle kiinnitetty suksiboksi pääsääntöisesti kasvattaa ilmanvastusta ja lisää auton kulutusta. Asialle on vaikea tehdä yhtään mitään.

Suksiboksin oikeaoppiseen sijoitteluun on kuitenkin monenlaisia ohjeita, joista osa toimii paremmin ja osa vähän huonommin. Kyse onkin yleensä juuri oikean boksimallin löytämisestä, eivätkä kaikki mallit toimi kaikkien autojen kanssa yhtä hyvin kulutusta ajatellen.

Ostajat myös tyypillisesti priorisoivat suksiboksin ulkonäköä sen taloudellisuuden sijaan.

Lue myös: Näin käytät suksiboksia oikein – huomioi turvallisuus ja taloudellisuus

Yllättävän toimiva vinkki

Ruotsalainen Peter Fritzson teki mielenkiintoisen havainnon, kun hän otti aerodynamiikan koukeroita ymmärtävän naapurinsa vinkistä vaarin. Kävi nimittäin ilmi, että Tesla Model 3:n kulutuksen kannalta on parempi asentaa suksiboksi taakkatelineisiin väärinpäin – siis boksin perä eteenpäin.

Näin päin asennettuna muoto tuo mieleen vesipisaran tai lentokoneen siiven, jotka – yllätys, yllätys – ovat varsin aerodynaamisia.

Tarkempia testejä tehdessään Fritzson sai selville, että pelkät taakkatelineet ilman suksiboksia lisäsivät auton kulutusta 3,6 prosentilla.

Kun suksiboksi asennettiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, lisääntyi kulutus noin 16 prosentilla.

Väärinpäin asennetun suksiboksin kanssa kulutuksen kasvu oli samalla tasolla kuin pelkillä taakkatelineillä eli vajaat neljä prosenttia.

"He tietävät"

Miksei valmistaja sitten ohjeista asentamaan suksiboksia näin päin? Aerodynamiikkaa Norjan teknis-luonnontieteellinen yliopistossa NTNU:ssa tutkiva R. Jason Hearst antoi norjalaiselle TU:lle viime maaliskuussa yhden syyn.

– Kyllä he [suksiboksien valmistajat] tästä ehdottomasti tietävät. Syitä tähän on kuitenkin monia. Yksi on esteettisyys, sillä ihmiset ostavat tuotteita, jotka näyttävät siltä kuin niiden heidän mielestään kuuluu näyttää. Onhan autossakin kapeampi pää eteenpäin, ja suksiboksin halutaan näyttävän samalta.

Vaikutus ei myöskään ole kaikissa autoissa samanlainen, joten Hearst ei kehottanut kaikkia kääntämään suksiboksejaan ympäri.

Lue myös: Tuliko monosta päähän? Näin käy, jos kuljetat talvivarusteita väärin autossa

Lähteet: Tesla Club Sweden, Electrek, TU

Lisää aiheesta:

Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"Kenen mielestä oli hyvä idea laittaa uuteen Miniin tällaiset suuntavilkut? – "He valitsivat kaaoksen"Teslan outo ratti sai kuluttajalehden testissä murskatuomion: "Käteni lipesivät useita kertoja"Käyttöohjekirjan sivulla 283 on tärkeä listaus: 14 arkista tilannetta, joissa autovalmistaja neuvoo olemaan käyttämättä hienoa ajoavustintaanTesla korjasi Model 3:n jarruongelmat softapäivityksellä – kritiikkiä tuli ovista ja ikkunoista vasta viikko sittenJenkkitoimittaja vei Tesla Model 3:n ensimmäiselle oikeasti puolueettomalle koeajolle
AutotAuton toimintaSähköautotTeslaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille