Mainos

Ruotsalaisaluksen uppoaminen edelleen arvoitus

Rahtialusturma on vaatinut kaksi kuolonuhria. Rannikkovartioston mukaan aluksesta vuotaa öljyä. Vuodon laajuutta ei ole vielä päästy arvioimaan.

Ruotsalaisen Finnbirch-rahtialuksen uppoamisen syy lähellä Gotlantia ei selvinnyt vielä tämän päivän aikana.

Turman jäljiltä yksi 14-henkisen miehistön jäsen oli kateissa, ja yksi pelastetuista kuoli sairaalassa. Kaksitoista muuta selvisivät kaikesta päätellen ilman pahoja vammoja pelastushelikopterien poimittua heidät hyisestä merestä.

Ruotsin meripelastus lopetti aamulla kateissa olevan merimiehen etsinnät. Lääkärien mukaan mies ei voinut olla enää hengissä oltuaan pitkään kylmässä merivedessä.

Turmassa kuoli 52-vuotias filippiiniläinen, joka saatiin pelastettua merestä mutta kuoli myöhemmin sairaalassa Kalmarissa. Kadonnut ja kuolleeksi uskottu mies on ruotsalainen.

Finnbirchin miehistöstä oli filippiiniläisiä kymmenen ja ruotsalaisia neljä.

Mahdollisena syynä aluksen kallistumiseen ja uppoamiseen pidettiin kontti- ja trailerilastin siirtymistä. Vaikka tuuli oli voimakas, olisi Finnbirchin suuruisen laivan pitänyt asiantuntijoiden mukaan selvitä myrkystä ilman suuria vaikeuksia.

Suomalaiselle Finnlines-yhtiölle miehistöineen vuokrattu Finnbirch oli kuljettamassa rahtia Helsingistä Århusiin Tanskaan. Alus joutui merihätään eilen iltapäivällä Öölannin ja Gotlannin välisellä merialueella ja lähetti hätäkutsun.

Kallistunut alus ajelehti tuntikausia

Finnbirch

Voimakkaasti kallistunut alus ajelehti useita tunteja ja upposi illalla. Vasta tämän jälkeen pelastushelikopterit pääsivät poimimaan miehistön jäseniä merestä. Ennen uppoamista yritykset nostaa aluksen kyljellä värjötteleviä miehiä olisivat olleet liian vaarallisia. Tuuli puhalsi alueella 20 metriä sekunnissa, ja aallot olivat lähes viiden metrin korkuisia.

Alus upposi noin 70 metrin syvyyteen.

Ruotsi pyysi pelastustöihin myös Suomen rannikkovartioston Super Puma -helikopterin, joka pääsi jo aamulla palaamaan Turkuun.

Finnbirchin omistaa ruotsalainen Lindholm Shipping -varustamo, joka kuuluu Strömma Turism&Sjöfart -konserniin.

Öljyä mereen

Finnbirchissä oli 250 tonnia raskasta polttoöljyä ja 10 tonnia voiteluöljyä. Pieniä määriä öljyä pääsi uponneesta aluksesta mereen aamupäivällä. Koska sää jatkui huonona, ei tarkempia arvioita vuodon määrästä pystytty tekemään.

Ruotsi pyysi öljyvuodon tarkkailuun lentokoneen Saksasta.

Ruotsin rannikkovartiosto menetti yhden omista koneistaan viikko sitten, kun rutiinilennolla ollut kone syöksyi Falsterbon kanavaan Etelä-Ruotsissa.

Suomalaisasiantuntija arvioi, että öljy ei aiheuta merkittävää ympäristöriskiä.

- Laivan upotessa aina jonkin verran öljyä pääsee mereen, mikä on tietysti vahingollista paikalla oleville merilinnuille, mutta mistään suuren katastrofiluokan ympäristövahingosta tai öljyvahingosta ei tuollaisessa tapauksessa voi olla kysymys, arvioi yli-insinööri Kalervo Jolma Suomen ympäristökeskuksesta MTV3:lle.

(MTV3-STT-TT)

(Kymmenen uutiset 01.11.2006)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.