Robottien piti pysäköidä autoja kahdessa paikassa Lahdessa – vuosien jälkeen käteen jää vain yksi talo, suuri lasku sekä paha mieli

Lahteen rakennettiin kaksi robottiparkkia – paremminkin olisi voinut mennä 0:40

Uudenlaisten robottiparkkien piti säästää tilaa ja hyödyttää muualla töissä käyviä lahtelaisia. Lopputulos ei kuitenkaan ollut toivottu, ja nyt sekä rakennelman toimittajaa että tilaajaa harmittaa.

Muutama vuosi sitten Lahdessa kuhisi autoparkkisuunnitelmien ympärillä. Parkkihallit ovat tunnetusti isoja rakennelmia, eikä kaupunkien keskustoissa tilaa ole ainakaan liikaa.

Pysäköintijärjestelmiä kehittävä ja valmistava Leanpark Oy tarjosi ratkaisun tilaongelmaan rakennusalan yritys YIT:lle. Leanpark rakentaisi robottiparkit kahteen eri kohteeseen Lahdessa.

Robottiparkki toimii käytännössä siten, että kuljettaja ajaa auton robottiparkkirakennuksen pysäkointihuoneeseen, josta hissi kuljettaa auton alustalla varastohyllystöön. Hyllystössä autot ovat tiiviisti vierekkäin pysäköityinä. Auto myös tuodaan automatiikalla takaisin kuljettajalle.

Toisin sanoen robotti hoitaa auton pysäköinnin kuljettajan puolesta ja tilaa säästäen. 

Parkit rakennettiin, mutta sitten alkoivat ongelmat, eikä kumpikaan parkeista ole edelleenkään asiakkaiden käytössä.

"Liian hidas ruuhka-aikoina"

Tällä hetkellä toista, keskustassa sijaitsevaa robottiparkkia huolletaan ja koekäytetään rakennuksessa sattuneen vesivahingon jäljiltä.

Tavoitteena on kuitenkin saada parkki käyttöön syksyn aikana.

Sen sijaan Lahden Matkakeskuksessa sijaitseva BW Tower -toimistotalon yhteyteen rakennettu robottiparkki jää kokonaan käyttämättä, sillä koekäyttövaiheessa vastaan tulleet ongelmat ovat liian suuria korjattavaksi. 

– BW Towerin robottiparkki oli suunniteltu liityntäpysäköinniksi Lahdesta muualle töihin meneville. Ruuhka-aikoina robottiparkki ei kuitenkaan toimi riittävän nopeasti ja ihmiset joutuvat odottamaan liian kauan, mitä ei saisi tapahtua silloin, kun on kiire junaan, kertoo hankekehityspäällikkö Jukka Pohjola YIT Talo Oy:stä. 

Sopimus puretaan

YIT ja Leanpark aikovat purkaa yhteisen sopimuksensa, ja BW Towerin robottiparkki muutetaan osittain tavalliseksi parkkihalliksi.

– Harmittaahan tämä hirveästi. Robottiparkkiratkaisu on innovatiivinen, houkuttava ja nykyaikainen ratkaisu, Pohjola avaa tuntemuksiaan lopputuloksesta.

Hänen mielestään tuote olisi vaatinut hiomista ja testauksia ennen rakentamista. 

– Nopeusarviointi ja rakennelman mitoitus eivät ole vastanneet todellista tarvetta. Toimittaja on myynyt sellaista, mikä ei toimi riittävän hyvin. Nämä olivat Leanparkille pilottihankkeita, ja olisi mielestäni vaatinut enemmän testausta ja kehittämistä ennen kuin yritys lähti markkinoimaan tuotetta.

Lahdessa ja sosiaalisessa mediassa on liikkunut huhuja, joiden mukaan robottiparkin ongelmat aiheutuvat junaradan läheisyydestä. On epäilty, että painavien junakuljetusten aiheuttama tärinä olisi vaikuttanut mekaniikkaan niin, että laitteet olisivat jumiutuneet jatkuvasti.

Pohjola tyrmää kuitenkin tällaiset huhut. 

– Mikään ulkopuolinen ei ole vaikuttanut päätöksiin.

Välit kuitenkin kunnossa

Leanparkin hallituksen puheenjohtaja Niklas Törnkvistille yritysten välinen sopimuksen purku ei tullut yllätyksenä. 

– Jälkikäteen ajatellen robottiparkki BW Towerissa olisi pitänyt toteuttaa kuudella hissillä, kun nyt sinne rakennettiin vain kolme hissiä. Kun kyseessä on vielä parkki, johon tulee lyhyen ajan sisällä paljon autoja ja pysäköinnin käyttö on vain lyhytkestoista, tietenkin toiminta hidastuu vähäisemmällä hissimäärällä.

Hänen mukaansa Leanparkin olisi omalta osaltaan pitänyt vaatia hankkeen toteuttamista kuudella hissillä, muttei halua ottaa kantaa siihen, miksi aikoinaan päätös kolmesta hissistä tehtiin.

– Siihen on varmasti kummallakin osapuolella ollut syynsä.

Yrityksen hallitus on vaihtunut sopimusajoista, ja uusi puheenjohtaja Törnkvist kertoo YIT:n ja Leanparkin välien olevan kaikesta huolimatta kunnossa.

– Minulla ei ole ollut ongelmia YIT:n kanssa. Ymmärrän hyvin heidän ratkaisunsa BW Towerin parkin suhteen. Olemme yhdessä todenneet, että robottiparkki ei toimi liityntäpysäköintinä juuri tuossa paikassa.

Ihanteellinen pitkäkestoiselle pysäköinnille

Robottiparkin peruuntumisella on ollut taloudellisia haittavaikutuksia molemmille yrityksille. Törnkvist kertoo Leanparkin olevan tällä hetkellä "huonossa jamassa", mutta uusia mahdollisuuksia ja sopimuksia suunnitellaan parhaillaan.  

– Varmasti robottiparkkeihin suhtaudutaan Suomessa skeptisesti tämän jälkeen. Pitää kuitenkin muistaa, että robottilaitos ei ole suunniteltu nopeaksi, vaan keskipitkäksi pysäköintiratkaisuksi, mikä tarkoittaa esimerkiksi kaksi päivää kestävää pysäköintiä. Lisäksi parkkiin tulevien autojen pitäisi tulla tasaisena virtana.

Esimerkiksi lentokenttä olisi hänen mukaansa erinomainen paikka robottiparkille, sillä siellä ihmiset jättävät autonsa parkkiin useaksi päiväksi. 

Lahden keskustassa oleva robottiparkki avautuu näillä näkymin käyttöön juuri sen ansiosta, että käyttö on erilaista kuin liityntäpysäköinnissä.

– Käyttäjäkunta on rakennuksen asukkaat ja liiketilojen käyttäjät, moduuleja on enemmän ja käyttötarve on suhteellisen tasaista, kertoo Pohjola.

Uudet ratkaisut etsinnässä

Mutta miten käy BW Towerin käyttämättä jääneen robottiparkin? Pohjola kertoo, että parkkihalliin suunnitellaan ja rakennetaan kaksi paikoituskantta, jotka tulevat ensisijaisesti toimistotalossa työskentelevien käyttöön.

Lahden kaupunki etsii parhaillaan korvaavia pysäköintipaikkoja liityntäpysäköintejä varten Matkakeskuksen lähettyviltä.

– YIT on neuvotellut kaupungin kanssa korvausvastuusta toteutumattomien liityntäpysäköintipaikkojen osalta, Pohjola kertoo.

Kumpikaan yritys ei näillä näkymin aio ryhtyä jälkipyykin pesuun keskenään.

– Se ei tuottaisi tässä tapauksessa yrityksellemme lisäetua, sanoo Pohjola.

Hän kertoo yhä olevansa robottiparkkien kannalla.

– Itsekin niitä koekäyttäneen voin sanoa, että pysäköinti on myönteinen kokemus. Ratkaisujen on vain oltava sellaisia, että ne palvelevat käyttötarvetta.

Lue myös:

    Uusimmat