Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rengasvalmistaja korjaa sähköautojen renkaisiin liitetyn virhekäsityksen: "Itse asiassa vähentää renkaan kulumista"

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetOsaatko tarkistaa rengaspaineet? Katso videolta oppikirjasuoritus!
Julkaistu 01.10.2021 17:58

Ville Järveläinen

Ei ole mitenkään yllättävää, että rengasfirman mielestä sähköautoissa ja katumaastureissa tulisi käyttää erilaisia renkaita kuin tavallisissa henkilöautoissa. Se kuitenkin haluaa kumota väärinkäsityksen, jonka mukaan sähköauton renkaat kuluisivat nopeammin.

Nokian Renkaat kertoo tiedotteessaan, että isot ja painavat autot, kuten esimerkiksi sähköautot ja katumaasturit, vaativat myös renkailta enemmän kuin perinteiset polttomoottorikäyttöiset henkilöautot.

Etenkin sähköauto tai ladattava hybridi on akkujen vuoksi tyypillisesti vastaavaa perinteistä polttomoottoriautoa painavampi, mikä johtaa lisääntyneeseen rasitukseen esimerkiksi kaarteissa ja jarrutuksissa. Lisäksi sähkömoottorin tarjoilema välitön väänty välittyy vetäviin pyöriin nopeammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo yhtiön tiedotteessa, että toisin kuin usein puhutaan, eivät sähköauton renkaat kuitenkaan kulu tavallista nopeammin.

Lue myös: EU ottaa käyttöön uudet rengasmerkinnät ensimmäisenä maailmassa – näin ne auttavat autoilijoita: "Väärät mielikuvat saatava korjattua"

– Luistonesto on sähköautoissa parempi kuin polttomoottoriautoissa, mikä itse asiassa vähentää renkaan kulumista. Ajotapa vaikuttaa renkaiden kulumiseen edelleen eniten, joten renkaiden kuluminen määritellään pääasiassa kaasupolkimen ja penkin välissä, Liukkula toteaa.

Muista tsekata myös rengaspaineet

Myös rengaspaineiden on oltava kohdallaan, jotta renkaat toimivat mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi katumaasturiin tarvitaan korkeammat rengaspaineet kuin henkilöautonrenkaisiin. Autovalmistajan suosittelemat paineet löytyvät auton ohjekirjasta tai usein joko kuljettajan oven pielestä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa.

– Kun kelit alkavat hiljalleen taas kylmentyä, on huomioitava lämpötilan vaikutus renkaiden ilmanpaineeseen. Suosittelemme, että syksyä ja talvea varten käytetään 0,2 baaria valmistajan suosituspainetta korkeampaa rengaspainetta, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa tiedotteessa.

Oikeilla rengaspaineilla rengas paitsi toimii oikein myös säästää rahaa ja ympäristöä. Aiemmin tänä syksynä järjestetyssä Rengasratsia-liikenneturvallisuuskampanjassa havaittiin, että suomalaiset eivät kiinnitä samanlaista huomiota renkaiden paineisiin kuin niiden yleiseen kuntoon.

Rengasratsian vapaaehtoisiin tarkastuksiin osallistuneissa autoissa valtaosassa rengaspaineet olivat kunnossa, mutta yli 0,5 barin paine-eroja löytyi kuitenkin 3,5 prosentista otoksen autoista.

Autonrengasliitto muistutti syyskuussa, että keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.

Rengasratsioissa vastaan tuli lisäksi paljon autoja, joissa kaikkien renkaiden paineet olivat liian alhaiset. Myös liian matala rengaspaine kuluttaa rengasta, kasvattaa vierintävastusta ja näkyy sen myötä polttoainelaskussakin – keskimäärin jopa 10 euron verran kuukaudessa.

Lue myös: Rengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."

Lähteet: Nokian Renkaat, Autonrengasliitto

Lisää aiheesta:

Miten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissaTee tämä toimenpide, jos auton kyydissä on tavallista enemmän ihmisiä ja tavaraa – auttaa säästämään rahaaLuulitko sähköllä ajamisen olevan pelkkää säästöä? – "Moni ei ehkä tule ajatelleeksi"Huolestuttava havainto: Jopa 125 000 suomalaista ajaa talvirenkailla läpi koko kesän – kerrataanpa siis perusasiat
AutotRenkaatLiikenneturvallisuusSähköautotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"