Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rengas voi tyhjentyä, vaikka kumi on ehjä, eikä venttiilikään vuoda – tästä on yleensä kyse

2:18Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat?Mitä rengasmerkinnät ihan oikeasti tarkoittavat? Näin tulkitset kryptisiä numeroita ja kirjaimia.
Julkaistu 30.05.2022 06:25

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Vanneyrittäjät kertovat, mihin tyypillinen ongelma usein johtaa.

Moni suomalainen ajelee autuaan tietämättömänä renkailla, jotka vuotavat. Näin arvioivat yrittäjät Henri ja Hilja Koljonen, jotka pyörittävät Vantaalla Vianor-rengaspalvelua sekä alumiinivanteiden korjaamiseen keskittyvää VanneVelhoa Päijät-Hämeen Kärkölässä.

– Sesongin ulkopuolella rengaspalveluun tulevista töistä valtaosa koskee vuotavia renkaita, Hilja Koljonen sanoo.

Tyypillisessä tilanteessa vanne on vääntynyt, eikä rengas enää pidä ilmaa. Usein vastaan tulee myös tilanne, jossa rengas vuotaa mystisesti, vaikka kumi on ehjä eikä venttiilikään vuoda. Silloin syy on vanteen hapettuminen.

Lue myös: Varaudu yllätykseen, jos et ole koskaan nähnyt, miltä renkaan sisällä näyttää ajon aikana

Kaikki alkaa viattomasta kiveniskemästä tai kolhusta, jotka rikkovan alumiinivanteen maalipinnan. Silloin kosteus ja suola pääsevät tekemään tuhojaan, ja alumiinipinta alkaa hapettua.

Ongelmallisinta hapettuminen on vanteen ja renkaan liitoskohdassa. Epätasaisella pinnalla renkaan kumi ei enää pääse tiivistymään paikoilleen, ja rengas alkaa hiljalleen vuotaa.

Toinen kriittinen kohta on venttiilin juuri, johon helposti kertyy hiekkaa ja muuta likaa pintaa rikkomaan.

Kosteassa muhivat liat ja suolat

Henri Koljonen esittelee Kauppalehden videolla esimerkkitapausta, halkaistua alumiinivannetta, jonka toinen puoli kukkii ikävän näköistä röpelöä.

– Kaverini vanteet, jotka jäivät yhdeksi talveksi pihalle lumihankeen. Sitä ennen ne olivat ok-kunnossa, Koljonen kertoo.

Miten ongelmia voisi ehkäistä? Koljosten mukaan ainakin pesemällä vanteet säännöllisesti siinä vaiheessa, kun ne vielä ovat hyvässä kunnossa.

– On tosi yleistä, että renkaat otetaan likaisina pois auton alta ja viedään kellariin säilöön. Kosteassa muhivat liat ja suolat, ja sitten vanteesta tulee tällainen.

Hyvinkin huonokuntoisia vanteita voidaan Koljosten mukaan vielä kunnostaa puhaltamalla maalit pois ja maalaamalla pinta uudestaan riittävän paksulla pulverimaalikerroksella.

Laatu heikentynyt

Valtaosa vanteista on nykyään alumiinia. Koljosten havaintojen mukaan niiden laatu vaikuttaa vuosien varrella heikentyneen.

– Pintakäsittely on ohut, ja tulee yksi kiveniskemä, niin se on puhki. Uudet kestävät kolme, neljä vuotta, halvimmissa tarvikevanteissa ongelmat alkavat jo parin vuoden jälkeen, Henri Koljonen sanoo.

– Usein kesävanteet ovat alkuperäiset ja talvivanteet halvat tarvikkeet. Talvivanteilla olisi kuitenkin enemmän väliä. Meillä on poikkeukselliset olosuhteet, ja ne laittavat vanteetkin lujille.

Lue myös: Mitä auton rengasmerkinnät tarkoittavat? Näin tulkitset kryptisiä numeroita ja kirjaimia

Lisää aiheesta:

Varo nollakeleillä iskevää petollista ruostuttajaa – yksi moka voi viimeistellä ikävän vaurion: "Autokatos on usein parempi kuin autotalli"Jos renkaisiin ei ole merkitty pyörimissuuntaa, miten päin ne asennetaan? – "Varsin tyypillistä on, että..."Yli 30 vuotta renkaita vaihtanut Jari kertoo, mistä viimeistään tietää renkaan menneen vanhaksi: "Todella selkeä merkki""Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä asiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseenJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Älä anna talven yllättää: Näin pidät talvirenkaasi kunnossa
RenkaatAuton viatAuton huoltaminenAutonhoitoKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!

  • 7.7.14:51
    Liikenneonnettomuudet

    Tunneli suljettiin Salossa

  • 23.4.16:37
    Liikenne

    Poliisi uhkaa nastarenkailla ajavia sanktiolla – samaan aikaan meteorologi povaa takatalvea

  • 21.4.12:45
    Teppo Vesalainen

    Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikää

  • 17.4.17:06
    Renkaanvaihto

    Keijo Leppästä kohtasi epäonni renkaita vaihtaessa – "Ei mennyt ihan putkeen tämä juttu"