Vanneyrittäjät kertovat, mihin tyypillinen ongelma usein johtaa.
Moni suomalainen ajelee autuaan tietämättömänä renkailla, jotka vuotavat. Näin arvioivat yrittäjät Henri ja Hilja Koljonen, jotka pyörittävät Vantaalla Vianor-rengaspalvelua sekä alumiinivanteiden korjaamiseen keskittyvää VanneVelhoa Päijät-Hämeen Kärkölässä.
– Sesongin ulkopuolella rengaspalveluun tulevista töistä valtaosa koskee vuotavia renkaita, Hilja Koljonen sanoo.
Tyypillisessä tilanteessa vanne on vääntynyt, eikä rengas enää pidä ilmaa. Usein vastaan tulee myös tilanne, jossa rengas vuotaa mystisesti, vaikka kumi on ehjä eikä venttiilikään vuoda. Silloin syy on vanteen hapettuminen.
Lue myös: Varaudu yllätykseen, jos et ole koskaan nähnyt, miltä renkaan sisällä näyttää ajon aikana
Kaikki alkaa viattomasta kiveniskemästä tai kolhusta, jotka rikkovan alumiinivanteen maalipinnan. Silloin kosteus ja suola pääsevät tekemään tuhojaan, ja alumiinipinta alkaa hapettua.
Ongelmallisinta hapettuminen on vanteen ja renkaan liitoskohdassa. Epätasaisella pinnalla renkaan kumi ei enää pääse tiivistymään paikoilleen, ja rengas alkaa hiljalleen vuotaa.