Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Renault-kuski otti voimakkaasti kantaa aika-ajojen erikoiseen ilmiöön – vaatii muutosta: "Se ei ole hyväksyttävää"

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 16.08.2020 08:01
Toimittajan kuva

Juhana Nyman

juhana.nyman@mtv.fi

Barcelonan osakilpailun aika-ajossa nähtiin erikoinen näytelmä, kun nopealle kierrokselle valmistautuvat kuljettajat matelivat eteenpäin erittäin hidasta vauhtia. Erikoisen käyttäytymisen takana oli tavoite säästää Pirellin pehmeitä renkaita, jotka kuluvat Barcelonan kuumuudessa nopeasti ja menettävät parhaat ominaisuutensa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Renaultin Daniel Ricciardon mukaan renkaat ovat niin herkät, että liian kova vauhti lämmittelykierroksella tarkoittaisi sitä, että renkaat eivät kestäisi koko aika-ajokierrosta. Siksi kaikki kuljettaja pyrkivät keksimään tapoja pitää renkaat riittävän viileinä ja valmiina kierrosta varten.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen paljasti komean aika-ajosuorituksen taustalta ratkaisevan muutoksen – "Se antoi itseluottamuksen"

Barcelonan radalla radan kolmas sektori on tärkein kovan aikakierroksen kannalta. Renkaiden riittäminen kierroksen loppuun saakka on kriittisen tärkeää kovan kierrosajan saamiseksi.

– Kaikki haluavat säästää renkaita viimeistä sektoria varten, joten siksi suojelemme niitä lämmittelykierroksella ja myös sisääntulokierroksella. Syy näihin (hitaisiin) vauhteihin on vain renkaissa ja niiden käyttäytymisessä. Emme haluaisi tehdä niin, se ei tietenkään ole hauskaa, kun toinen auto tulee lentäen ohitsesi, tai joudut koko ajan siirtymään pois linjalta ja keräät kaiken roskan renkaisiisi, Ricciardo sanoi Racefans-sivuston mukaan.

Suuri vauhtiero lämmittelykierroksella ja aikakierroksella olevien autojen välillä on omiaan luomaan vaaratilanteita radalla.

– Se ei ole hyväksyttävää, että radalla on jonoja. Jos joku tulee takaa kisavauhtia, se voi olla vaarallista, Ricciardon tallikaveri Esteban Ocon sanoi.

Oconilla oli lauantaina omat vaikeutensa. Hän joutui kolariin kolmansissa harjoituksissa, kun hänen edellään ajanut Haasin Kevin Magnussen yllättäen hidasti vauhtiaan. Ocon vältti osuman Magnussenin autoon vain vaivoin, kun pyörähti päin vallia. Oconin auto saatiin kuitenkin kuntoon aika-ajoja varten.

Oconin mielestä liialliseen renkaiden säästelyyn ja hidasteluun radalla tulisi puuttua. Hän kertoo joutuneensa jopa pysähtymään radalla aika-ajossa odottaessaan jonon purkautumista.

Ocon sanoo, ettei ole kokenut vastaavaa aiempina vuosinaan F1:ssä. Hän ehdottaa enimmäisaikoja hitaille kierroksille, jotta ongelmasta päästäisiin eroon.

– Tämä on ollut trendi. Kuumissa olosuhteissa olemme minuutin hitaampia sisääntulokierroksella tai lämmittelykierroksella. Se on todella, todella hidasta. Mielestäni sitä pitäisi rajoittaa. Se olisi hyvä asia.

Red Bullin Alex Albon puolestaan toivoo muutoksia renkaisiin.

– Jos renkaat antaisivat enemmän anteeksi, voisimme vain painaa täysillä, eikä tarvitsisi huolehtia niin paljon niiden kunnosta.

Lisää aiheesta:

Kimi Räikkönen ripittää F1-kisajohtoa vaarallisesta päätöksestä: "Sen pystyi näkemään, että siinä käy noin"Miksi Valtteri Bottakselle ei annettu Red Bullin voittoreseptiä? Mercedes perustelee tappioon johtanutta ratkaisuaan: "Keskustelimme mahdollisuudesta"Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytValtteri Bottasta huvittanut kissa ja hiiri -leikki tulee toistumaan Monzassa – "Kukaan ei halua olla ensimmäinen"Valtteri Bottas F1-sarjan kuumasta perunasta: Ajaminen välillä täyttä kruisailuaMercedekseltä selitys Lewis Hamiltonin rengasongelmille
F1RenaultRed BullDaniel RicciardoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa