Kimi Räikkönen paljasti komean aika-ajosuorituksen taustalta ratkaisevan muutoksen – "Se antoi itseluottamuksen"

Espanjan GP:n aika-ajot antoivat Kimi Räikköselle ja Alfa Romeolle syytä iloon.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen eteni aika-ajojen toiseen osioon ensimmäisen kerran sitten viime kauden toiseksi viimeisen GP-viikonlopun. Myöskään tallikaveri Antonio Giovinazzi ei ollut yltänyt tällä kaudella toiseen osioon.

Räikkönen sijoittui aika-ajoissa lopulta 14:nneksi, Giovinazzi joutui tyytymään viimeiseen lähtöruutuun. Tallikaverusten välinen ero ensimmäisessä osiossa oli 0,9 sekuntia, joka selittyi osaltaan sillä, että Giovinazzin auton lattiassa oli vaurioita ratkaisevan vedon aikana. Mutta yhtä kaikki, kuten Giovinazzi itse sanoi, tällainen ero on valtava.

Lauantai oli itse asiassa vasta toinen kerta tällä kaudella, kun Räikkönen onnistui lyömään Giovinazzin aika-ajoissa. Edellinen kerta oli kauden toisena GP-viikonloppuna Itävallassa, sadekelillä.

– Auto tuntui paljon aiempaa paremmalta, ja se antoi itseluottamuksen ajaa sitä niin kuin halusin, Räikkönen taustoitti kohentunutta vauhtiaan aika-ajojen jälkeen.

Räikköselle jäi päivästä jopa hieman jossiteltavaa, sillä hän ajoi toisessa osiossa nopeimman kierrosaikansa keskikovalla renkaalla. Kaikki muut käyttivät pehmeintä ja nopeinta rengasta.

– Meillä ei ollut uutta pehmeää enää jäljellä. Se on sääli, sillä meillä meni tänään hyvin. Uudella pehmeällä renkaalla olisi ollut hyvät mahdollisuudet päästä viimeiseen osioon.

Räikkönen hävisi viimeisenä kuljettajana päätösosioon edenneelle McLarenin Lando Norrisille 0,220 sekuntia, ja Pirellin laskelmien mukaan pehmeä rengas on kierroksella 0,7 sekuntia keskikovaa nopeampi.

– Toisaalta tämä oli vuoden ensimmäinen positiivinen päivä, mutta toisaalta nyt kun meillä oli vauhtia, meillä ei ollut käytössä rengasta, jolla olisimme voineet päästä vielä ylemmäs lähtöruudukossa.

– Asiat menivät putkeen heti aamusta lähtien. Toivottavasti voimme pitää tämän suunnan.

Räikkösen kannalta rohkaisevaa on, että Alfa Romeon C39-auto on ollut kisavauhdissa huomattavasti parempi kuin aika-ajovauhdissa. 


Lue myös:

    Uusimmat