Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Reinikaisen megafoni töräyttää satoja kertoja päivässä: "Koskaan ei juna ole mennyt huomaamatta ohi"

1:51Reinikaisen megafoni töräyttää satoja kertoja päivässä
Julkaistu 06.03.2017 07:12
Toimittajan kuva

Anu Punkari

anu.punkari@mtv.fi

Punkaria

Pasilan asemalla seisoskelee kirkkaan oranssiin haalariin ja keltaiseen kypärään pukeutunut mies. Silloin tällöin hän nostaa kädessään olevan megafonin, painaa nappia ja töräyttää ilmoille korvia huumaavan ulinan. Mies on asemalla kukonlaulun aikaan aamulla ja pahimpaan ruuhka-aikaan illalla. Mutta kuka hän on? Mitä ihmettä hän oikein tekee?

Vakavan näköinen mies esittelee itsensä ratatöistä vastaavaksi turvamieheksi Hannu Reinikaiseksi. Hänellä on kiire antaa haastattelua, sillä työtehtävään kuuluu jokaisesta junasta varoittaminen noin neljän ja puolen minuutin välein. Megafoni ehtii päivän aikana ulvoa satoja kertoja. 

Junista Reinikainen varoittaa niin kutsutun Triplan työmaalla työskenteleviä YIT:n rakennusmiehiä. Heitä projektissa työskentelee eri aikoina kaikkiaan 160. Haastattelua antaessaankin Reinikainen vilkuilee sivuilleen tulevan junan varalta.

– Rakennusmiesten on hyvä tietää, milloin junat liikkuvat. Myös veturinkuljettajien on hyvä tietää, että rakennusmiehiä on varoitettu junista, Reinikainen tarkentaa megafoni kädessään.

Seuraava juna kuulutetaan saapuvaksi myöhässä Pasilan asemalle, joten nyt jos koskaan on aikaa muutamalle kysymykselle. 

Yksinkertaista, mutta vastuullista 

Reinikaisen työ saattaa ulkopuoliselle näyttää yksitoikkoiselta ja yksikertaiselta, mutta miehen harteilla on vastuuta. Työhönsä hän on tyytyväinen. Koskaan ei juna ole mennyt varoittamatta ohi.

– Tässä saa olla ulkona, eikä mikään päivä ole samanlainen. En tekisi tätä, jos tämä olisi tylsää. Myös porukat ja työmaat vaihtuu, Reinikainen kiittelee.

YIT on tehnyt noin vuoden ajan valtavaa Tripla-rakennusprojektia Pasilassa. Keski-Pasilasta tulee Triplan myötä Helsingin uusi keskus ensi vuosikymmenen alussa. Tripla on kokonaisuus, johon kuuluvat joukkoliikenneasema, kauppakeskus, pysäköintilaitos, asuntoja, hotelleja ja toimistoja.

Reinikainen on työskennellyt Pasilan aseman projektissa sen alusta asti. Entä miten ihmeessä mies ehtii käydä työstään syömässä, kahvilla tai edes vessassa, jos junia kulkee niinkin tiheään tahtiin?

– Onhan meillä kahvi- ja ruokatauot niin kuin muillakin, Reinikainen hymyilee.

Töistä näyttäytyy vain pieni osa 

Reinikaisen lisäksi rakennustyömaalla työskentelee tarpeen mukaan 3-5 turvamiestä, joten töitä voidaan delegoida. Kaikkiaan eri vuoroissa turvamiehiä on kymmenkunta.

– Laiturilla kulkeville ihmisille meidän työstä näyttäytyy vain pieni osa. Töitä me tehdään kaikkina vuorokauden aikoina, myös öisin ja viikonloppusin, jolloin raiteilla on hiljaisempaa, YIT:n työpäällikkö Timo Leppänen avaa.

Pasilan aseman kautta kiiruhtaa tuhansia ihmisiä päivättäin töihin. Moni on huomannut megafonia huudattavan Reinikaisen. Joku pysähtyy joskus juttelemaankin. 

– Kyllä ihmiset silloin tällöin kyselevät jotain tästä hommasta ja mitä täällä ylipäätään rakennetaan, Reinikainen sanoo.   

Pasilan aseman on määrä valmistua syksyllä 2019.

Lisää aiheesta:

"Joka päivä on paljon tiukkoja paikkoja" – Lumenkorjuuseen liittyy monia riskejä, mutta lumikuski Jarilla on yksi vinkki, jolla jalankulkijat voivat välttyä vaaratilanteiltaKun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliToimittaja vietti yön jättimäisessä kaupassa: Ennen puolta kolmea rullaportaissa näkyy liikettä, ensimmäinen asiakas tunnin hiljaisuuden jälkeen – "Tunnelma on eteerisen rauhallinen"Kommentti: Veturinkuljettajien lakko lässähti, häämatkaturistit kuutamolla – kannattiko protestoida?Veturinkuljettajan hätähuuto: Pitäkää huoli, että lapsenne pysyvät poissa junaradalta!Palapeliä ja junatetristä: Näin Suomen junaliikennettä ohjataan – MTV vieraili ohjauskeskuksessa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • Eilen20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia