Red Bullin neuvonantajan Helmut Markon mukaan Mercedeksen autossa tapahtui merkittävä muutos Qatarin GP:n viikonlopun sisällä. Marko väittää, että Mercedes poisti laittoman takasiiven käytöstään.
Mercedeksen takasiipiratkaisu on ollut tapetilla jo tovin ajan F1:ssä. Kohu voimistui Brasiliassa, missä Lewis Hamiltonin aika-ajosuoritus hylättiin laittoman takasiiven takia.
Hamiltonin takasiiven avattava elementti aukesi liikaa, mikä johti hylkäykseen.
Itse kohu liittyy kuitenkin siihen, että Red Bullin mielestä Mercedeksen takasiivet taipuvat pitkillä suorilla, mikä takaa tallille suoravauhtiedun.
Red Bullin Max Verstappen yritti tarkastella asiaa Brasilian sprinttikilpailun aika-ajon jälkeen. Verstappenille lätkäisitiin 50 000 euron sakot takasiiven käpälöinnistä.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko väittää, että Mercedes poisti kyseisen kyseenalaisen ratkaisun Qatarin GP:n aika-ajojen alla.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki Qatarissa uusia, tarkempia takasiipitestejä, joissa mitattiin muun muassa takasiiven eri paneeleiden taipuvuutta.
– Mercedeksen vauhti hidastui viikonlopun edetessä. Se johtui siitä, että he käyttivät takasiipeä, joka ei enää taipunut. Heidän huippunopeutensa oli yhtäkkiä ihan normaalilla tasolla, Marko sanoi Saksan Skylle.

