Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Red Bull -pomo: Moottori ratkaisee yhä liikaa

Adrian Newey
Adrian Newey2015 Getty Images
Julkaistu 20.02.2017 10:32

MTV SPORT

Menestys F1-sarjassa on alkavan kauden sääntömuutoksista huolimatta yhä liikaa kiinni moottoritehoista, katsoo Red Bull -tallin pääsuunnittelija Adrian Newey.

Autojen aerodynamiikka kokee alkavalla kaudella suuria muutoksia, mutta Newey ennakoi menestyksen olevan silti pitkälti kiinni auton konehuoneessa tapahtuvista asioista.

- Mekaanisen pidon kasvu yhdistettynä suurempaan downforceen ja raskaampaan autoon tarkoittaa sitä, että täydellä kaasulla ajettava osuus kierroksesta kasvaa merkittävästi. Tämä ilman muuta merkitsee sitä, että laji on vieläkin enemmän teho-formula kuin aiemmin, Newey ennakoi.

- Olen huolestunut siitä, että laji on yhä moottorien dominoima, mikä on hieman epäterveellistä. Sen pitäisi olla sekoitus moottoria, auton runkoa ja kuljettajaa, Newey jatkoi.

Uusien sääntöjen odotetaan laittavan kuljettajien fysiikan aiempaa kovemmalle koetukselle. Tätä Newey pitää hyvänä asiana.

- Ylimääräinen downforce ja pito tarkoittaa sitä, että autot tuottavat enemmän g-voimia, joita vastaan kuljettajien on tehtävä enemmän töitä, Newey sanoi.

- Olemme viimeisen parin tai kolmen vuoden aikana tottuneet siihen, että kuljettaja ei radiossa kuulosta siltä, että hänen pulssinsa olisi edes koholla. Kuulostaa siltä, että hekin olisivat istuskelemassa ja seuraamassa kisaa!

Lisää aiheesta:

Alonso pelkää kuskien merkityksen kutistuvanF1-insinööri pessimistisenä sääntömuutoksista – "Mersun ja Red Bullin etu vain kasvaa"F1-suunnittelijaguru povaa voimasuhteisiin muutoksiaBrawn: Mercedes jatkaa vahvana ensi kaudellaMersu-pomo sääntömuutoksesta: Kuljettajat tekevät enemmän virheitäButton nimesi F1-sääntöjen tärkeimmän muutoskohteen
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"