Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-suunnittelijaguru povaa voimasuhteisiin muutoksia

2016 Getty Images
Julkaistu 01.01.2017 12:28

MTV SPORT

Red Bull –tallin pääsuunnittelija Adrian Newey odottaa F1-sarjan sääntömuutosten sekoittavan tehokkaasti tallien voimasuhteita alkukaudesta.

Uudet säännöt siirtävät painopistettä moottorista jälleen enemmän autoon. Moni on veikkaillut juuri Red Bullin hyötyvän tästä kehityssuunnasta, mutta Newey ei huoli tallille ennakkosuosikin viittaa.

- Se takaa lähes varmasti sen, että joukossa on enemmän eroja. Aina kun säännöt muuttuvat, niin jotkut tallit lukevat niitä paremmin kuin toiset, Newey painotti Sky Sportsille.

Newey muistuttaa, että muutosten tullessa suuretkin tallit voivat yllättäen kompastella.

- Tyypillisesti isot ja paremmin resurssein varustetut tallit onnistuvat siinä paremmin, mutta viimeksi ison muutoksen tullessa kaudella 2009 asiat eivät menneet niin. Silloin Brawn ja me luimme sääntöjä paremmin, kun taas Ferrarilla ja McLarenilla oli hieman vaikeuksia, Newey muistutti.

- Kun säännöt muuttuvat, niin on paljon ideoita, joita voi siirtää autoon ja sen kehittämisen filosofiaan. Vaikka olemmekin yksi isommista talleista, niin meillä ei ole resursseja tutkia kaikkia reittejä samaan aikaan.

- Tällä kertaa toivomme päätyneemme valitsemaan oikean tien, mutta on aina mahdollista, että joku muu on ottanut vielä etevämmän kehityssuunnan, Newey lisäsi.

Newey toivoo sääntömuutosten avaavan mahdollisuuksia tasavertaisempaan taisteluun sarjan kärkisijoista.

- Henkilökohtainen näkemykseni on, että meidän pitäisi nähdä kuljettajien välistä taistelua, johon yhdistyy insinöörien luovuus. Sen ei tulisi olla pelkästään taisteluia resurssien välillä, mihin tilanteeseen olemme insinöörityön puolella joutuneet. On täysin mahdollista laatia sellainen joukko sääntöjä, jotka palkitsevat enemmän luovuutta kuin työntekijöiden määrää, Newey kiteytti.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo maalaa parille F1-tiimille "hirvittävän tuskallista vuotta"F1-tallipomo: Sarja tarvitsee kolme tai neljä voittavaa talliaHamilton toivoo lisää kokeiluja: Sääntömuutokset saivat fanit innostumaanF1-insinööri pessimistisenä sääntömuutoksista – "Mersun ja Red Bullin etu vain kasvaa"Brawn: Mercedes jatkaa vahvana ensi kaudellaBrawn: Yhden tallin ylivalta voi jatkua F1-sarjassa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa