Kesäratojen johtotähti Vieremä järjestää lauantain Toto76-ravit. Ravirivi alkaa rakentua vasta ehtoolla Elitloppet-viikonlopun vuoksi.
Kohteet ovat kimurantit. Rivin pankit ovat nuoria suomenhevosia, joihin liittyy täten riskitekijöitä. Pelaajien tulee ottaa huomioon myös Vieremän rataan elimellisesti kuuluvat ominaispiirteet ja sudenkuopat.
Maalipaalu melkein kurvissa
Vieremä poikkeaa monesta maakuntaradasta lähinnä siksi, että maalisuora on pitkä kuin divarikiekkoilijan kesäloma. Loppusuoran mitta on noin 240 metriä, eli hillotolppa on lähellä etukaarteen alkua.
Moni kuski menee suoran pituuden vuoksi vipuun. Loppuveto ajoitetaan usein väärin, ja kenttä ehtii keikahtaa joissakin lähdöissä kirivaiheen aikana useampaankin kertaan. Valjakko, joka repi rehvakkaasti eroa muihin loppukaarteessa, ehtii monesti lakastua suoran aikana vielä heikompaan puoliskoon.
Suora on niin pitkä, että ohjastajat ovat menettäneet sen aikana etäisyydentajun. Vuosien varrella on nähty, kuinka eräät kuskit ovat sekoittaneet viimeisen sadan metrin alkamista markkeeraavan punavalkoisen tolpan maalilinjaksi. He ovat ladanneet kirin ytimekkäimmän osan sen kohdalle, tuulettaneet paalun kohdalla villisti tullakseen vain pian ymmärtäneeksi, että kappas kehveli, suoraahan on vielä jämptisti jäljellä.
Kun maalisuora on Vieremällä mittava, on lähtöjen dynamiikka monesta muusta radasta poikkeava. Hevoset saapuvat yleensä maaliin kaikkensa antaneena, ja eroja syntyy maltillisen matkavauhdinkin jälkeen hyvissä ajoin. Vieremällä jäädään harvoin pussiin.
Miten se Puolikuu-yhtye lauloikaan 80-luvulla? Jotain pitkistä viimeisistä metreistä tai sinne suuntaan. Kappaleen innoituksena saattoi hyvinkin toimia Vieremän ravirata.

