Rakkautta ilmassa? Uutuuspalvelut saattavat yhteen unelmien matkakumppanit

Lentomatkustamisen ei tarvitse olla enää yksinäistä puuhaa, vaan antoisaa sosiaalista suhteiden luomista. Treffit voi sopia vaikka lähtöportille, kanssamatkustajiin voi tutustua etukäteen netissä ja vierustoverinsakin voi valita mieleisekseen.

Lentomatkustajille suunnataan nyt sosiaalisia palveluita, kuten vaikkapa deittisivustoja. CNN Go-sivusto uutisoi uudesta treffipalvelusta, jonka avulla tärskyt voi sopia lähtöportille. Sivusto kertoo yrityksen perustajan Steve Pasternackin idean syntyneen hänen odotellessaan myöhästynyttä lentoaan Miamin lentokentällä viime vuonna.

– Huomasin, että monet ihmiset olivat baarissa etsimässä jotain tekemistä, ja ajattelin että olisi hienoa saada heidät tutustumaan toisiinsa, Pasternak kertoo.

Web-yrittäjänä kunnostautunut Pasternack perusti Meetattheairport.com-sivustontoukokuussa 2011. Pasternackin mukaan palvelu on kerännyt jo noin 20 000 jäsentä ympäri maailman. Käyttäjät syöttävät palveluun kiinnostuksen kohteensa, lentonsa tiedot ja lähtölentokentän, ja sivusto saattaa heidät yhteen toisten käyttäjien kanssa, joilla on samanlaisia mieltymyksiä ja matkasuunnitelmia.

– Mikä olisikaan parempi hetki tavata uusi ihminen, kuin istuessasi lentokentällä? Tämä uusi tuttava voisi olla matkaseuralainen tai kotoisin sieltä, minne olet matkalla. Tutustuminen voi johtaa ystävyyteen, romanssiin tai vaikkapa liikeideaan, Pasternack intoilee haastattelussaan.

Pasternackin sivusto ei kuitenkaan ole ainoa laatuaan. Myös CNN Business Travel uutisoi, että uudet online-yritykset ovat tekemässä lentomatkustamisesta entistä sosiaalisempaa.Esimerkkeinä uusista palveluista CNN Business Travel listaa Planelyn, Satisflyn, KLM:n Meet and Seatin ja naismatkustajille suunnatun Maiden Voyagen.

Tuntemattomat tutuiksi!

Planely on esittelypalvelu, joka tutustuttaa lentomatkustajia toisiinsa. Planelyn käyttäjät syöttävät Facebook tai LinkedIn-profiilinsa palveluun, joka etsii sitten samanhenkisiä matkustajia samalta reitiltä. Käyttäjät voivat halutessaan ottaa sähköpostitse yhteyttä kiinnostaviin kanssamatkustajiin. Planelyn toimitusjohtajan Nick Martinin mukaan palvelu on erityisesti esimerkiksi isoihin tapahtumiin suuntaavien, kuten konferenssi- ja festivaalivieraiden, sekä liikematkalaisten suosiossa.

Unelmien vierustoveri

Satisfly palvelu puolestaan antaa asiakaslentoyhtiöidensä matkustajien esittää toiveita vierustoverin suhteen. Vaihtoehtoja on neljä: onko kyseessä työ- vai vapaa-aika, ja kiinnostaako työhön liittyvä keskustelu vai rennompi jutustelu?

Palvelu valitsee vierustoverit käyttäjien toiveiden, sosiaalisen median profiilien ja lentoyhtiön kanta-asiakastietojen perusteella. Satisfly myös lähettää tuleville vierustovereille jäätä rikkovat sähköpostit ennen yhteistä taivalta. Ensimmäisenä Satisflyta käyttää airBaltic, mutta yrityksen toimitusjohtaja Sergio Mellon mukaan palvelu laajenee myös muihin lentoyhtiöihin.

Myös KLM on mukana sosiaalisessa muutoksessa: lentoyhtiön Meet and Seat palvelu antaa matkustajille mahdollisuuden jakaa Facebook- tai LinkedIn-profiilinsa muiden palvelun käyttäjien kanssa. Käyttäjät voivat valita istumapaikan kiinnostavalta näyttävän kanssamatkustajan vierestä. Jos pupu menee pöksyyn, tiedot voi perua ja istumapaikan vaihtaa toiseen.

Naisten kesken

Maiden Voyage -palvelu puolestaan tarjoaa työn puolesta matkustaville naisille mahdollisuuden tavata toisia urakiidossa olevia naisia.

– Mielestäni liikematkat ovat hyviä mahdollisuuksia pienelle mini-lomalle. Yksin vieraassa kaupungissa matkustavana naisena et saa kuitenkaan otettua reissusta kaikkea irti, yrityksen pää Carolyn Pearson toteaa CNN Business Travelin haastattelussa.

Maiden Voyagella on noin 2000 käyttäjää, joiden profiilitietojen perusteella palvelu etsii sopivia pareja. Jotkut naiset käyttävät palvelua myös emännöidäkseen ja saadakseen yhteyttä heidän kotikulmillaan vieraileviin toisiin naisjohtajiin.

Esitä omat ehdotuksesi!

Myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla ollaan kiinnostuneita lentomatkustamisen uusista urista.

Lentoaseman ja Finnairin laaduntarkkailijat ovat kiertäneet maailmalla keräämässä uusia ideoita, ja nyt ehdotuksia kaivataan myös yleisöltä. Uusia ideoita on jo tullutkin.

– Uusien ehdotusten joukossa on niin kasvisruokapäivä, lentokonekaraoke, virtuaališakki kuin speed datingiä lentoasemalla - ja kaikkia näitä ideoita aiomme käsitellä, Finavian Customer Experience Manager Johanna Metsälä kertoo Finavian tiedotteessa.

Omia ideoitaan ja kommentteja Helsinki-Vantaan palveluiden kehittämiseksi voi lähettää 29. marraskuuta saakka osoitteessa www.qualityhunters2.com.

Lähteet CNN Go, CNN Business Travel, Finavia

Kuvat Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat