Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Räikkösen tiimiradiossa palaute tulee suoraan ja tylysti: ”Ei tarkoita, että palavereissa huudettaisiin”

2018 Getty Images
Julkaistu 13.04.2018 18:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen viestintä tiimiradiossa on aina ollut napakkaa, mutta tällä kaudella alkanut uusi yhteistyö kisainsinööri Carlo Santin kanssa on herättänyt kysymyksen, kouluttaako suomalaiskuski tarkoituksella Ferrarin uutta aisapariaan näin tylysti?

MAINOS

Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!

Lauantai: Harjoitukset klo 5.55, aika-ajo klo 8.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Räikkönen ripitti kauden avauskisassa Australiassa Santia viestinnän perussäännöistä: hän haluaa tietää harjoituksissa ja aika-ajoissa, ketkä kuskit ovat nopealla kierroksella ja kuinka lähellä takaa tulevat autot ovat.

– Varo, Bottas tulee takaa, Santi ennakoi tuolloin radiossa.

– Joo, mutta kuinka kaukana? Räikkönen vastasi.

Hetken kuluttua Räikkönen halusi selventää, mitä tietoa hän kaipaa ja mitä ei.

– Antakaa minulle tietoa eroista, muu ei kiinnosta minua ******kaan, Räikkönen sähähti.

LUE MYÖS: Räikköseltä kylmäävä radioviesti paalun karattua: miten Ferrari onnistui taas tässä?

Bahrainin GP:n aika-ajoissa varikkomuurilla sattunut virhe heitti Räikkösen radalle pahaan väliin, mikä saattoi maksaa hänelle paalupaikan kisaan. Kimi tokaisi radioon, että tiimi toimi juuri päinvastoin kuin hän olisi halunnut.

Kouluttaako Räikkönen uutta kisainsinööriään talon tavoille vai mistä kipinöinti johtuu? C Moren asiantuntija Toni Vilander selventää.

– En usko, että hän mitään kouluttaa, mutta siinä tulevat persoonallisuudet esiin. Asiat käydään tietyllä tapaa läpi ja sitten katsotaan rauhassa, mikä on mennyt hyvin ja mikä huonosti, Vilander sanoo.

– Viestintä on lyhyttä, ytimekästä ja hyvin painokasta. Se on hyvin monelle kuskille tyypillistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että palavereissa huudettaisiin ja melskattaisiin.

– Se vain välittyy eri tavalla, kun olet auton ratissa. Asiat sanotaan kerran ja sen takia kommunikaatio on erilaista. Totta kai siellä sanotaan ärräpäitä, itsekin Ferrarilla urheiluautoluokissa ajava Vilander jatkaa.

C Moren teknisenä asiantuntijana toimiva Ossi Oikarinen on viettänyt paljon aikaa langan toisessa päässä, kisainsinöörin tehtävissä. Hänen mukaansa radalta tuleva välillä äksyileväkin palaute on vain kestettävä.

– Ainahan se kuskin palaute on napakkaa ja eteenkin, jos tulee ongelmia. Se kuuluu asiaa eikä siinä mitään, mutta tietysti mitä kokeneempi kuski, sitä hankalampi kisainssin tuolilla on istua, koska kuljettajat tietävät, mitä odottavat kisainssiltä ja tietävät tasan tarkkaan, mitä varikolla pystytään tekemään, Oikarinen pohtii.

– Siellä ei anneta yhtään siimaa. Totta kai Kimin kisainssin kengät ovat isot täytettäväksi. Siinä on vain pärjättävä ja oltava terävänä, Oikarinen sanoo.

Lisää aiheesta:

Ferrarilla räjähdysherkkä tilanne, Niki Juusela vaatii haparoivaa F1-tallia heräämään – "Mitä hävittävää heillä on?"Kimi Räikkönen avaa koomisten tiimiradioviestiensä taustaa: ”Tuollaista se on, kun yritämme saada asiat hoidettua”Kimi Räikkönen Mercedes-leirin vihjailuista: Huhuja on paljon, joten ei kauheasti yllätäBottas nauratti suorasukaisella vastauksellaan – suomalaisella tietoa Mersun kuskivalinnastaRäikkönen näpäyttää Hamiltonia – ”Hän voi ajatella mitä haluaa”Bottas sai raikuvat aplodit – mitä jos Mersu käskee päästämään Hamiltonin edelle?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta