Rallin MM-sarjan kuninkuusluokassa ajaa vain kolme tallia, ja kilpailu kärjessä on hyvin ohutta. Rallilegendat Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen peräänkuuluttavat isojakin muutoksia rallin MM-sarjaan, jotta kärkeen saadaan enemmän kilpailua ja katsomoon reilummin väkeä.
– Ei siellä ole kuin Hyundai ja Toyota, jotka pystyvät merkkimestaruudesta taistelemaan, kun Ford ajaa pelkillä maksukuskeilla. Se on mennyt niin kalliiksi ja vaikeaksi, Kankkunen täräyttää.
Kankkusen mukaan raha ratkaisee, sillä Rally1-tiimin pyörittäminen maksaa miljoonia. Jos osallistumisen hintalappu olisi huokeampi, olisi helpompi saada laajempaa kilpailua kärkikahinoihin uusien tallien ja kuljettajien myötä.
– Vaikea sinne on ruveta lyömään kiilaa, kun muilla on valmis auto. Koska tuommoisen rally1-auton pelkkä rakentaminen maksaa noin 1,2-1,3 miljoonaa, kun Rally2-auton pystyy tekemään noin 200 000-300 000 eurolla. Siinä on aika iso ero, Kankkunen pohtii.
Kankkusen idea olisikin viedä ralliautoja enemmän Rally2-autojen suuntaan.
– Mentäisiin tavallaan Rally2-autojen suuntaan, mutta auto saisi olla pikkaisen tehokkaampi ja näyttävämpi kuin nykyiset. Se avaisi aika monelle tallille selkeästi paremmat mahdollisuudet osallistua, ja tarkoittaisi paljon enemmän kilpailua ja paikkoja nuoremmille kuskeille, Kankkunen avaa visiotaan.
Nelinkertainen maailmanmestari ottaa esimerkkejä historiasta.
– Kautta aikojen on menty pienempää ja halvempaa kohti sekä F1:ssä että rallissa, kun on huomattu, että on liian tehokkaita tai kalliita autoja – rallissa esimerkiksi B-ryhmästä A-ryhmään, ja F1:ssä moottoreissa on siirrytty pienempiin.

